SAS bedst til krisekommunikation

SAS har vundet en pris for bedste krisekommunikation via sociale medier.

Et gammelt ordsprog siger, at intet er så skidt, at det ikke er godt for noget. Det kan man skrive under på hos SAS.

Da selskabet i november sidste år gennem flere døgn forhandlede med det flyvende personale om nye løn- og arbejdsvilkår, gjorde ledelsen medierne og omverdenen klart, at det var et spørgsmål om liv eller død for det skandinaviske luftfartsselskab. Fik man ikke nye aftaler på plads, ville banker og ejere ikke give livsnødvendige lånegarantier og SAS ville styre direkte mod konkurs.

Under ”konkurskrisen” kommunikerede SAS ikke blot gennem de traditionelle nyhedsmedier. Også de sociale medier blev taget i brug til direkte kontakt med kunderne uden om nyhedsmediernes filter. Og SAS’ brug af sociale medier under krisen i november er nu blevet prisbelønnet.

I forbindelse med fagfestivalen Social Media Days 2013 i Oslo er SAS blevet tildelt en Social Media Award i kategorien bedste krisekommunikation. Dommerjuryen begrunder valget således:

“Vinderen er et godt eksempel på at ildsjælene ikke er døde. Virksomhedens sociale medie-team gjorde et stort stykke arbejde, da stormen var værst og formåede at berolige kunder (og medarbejdere) gennem hyppige opdateringer og hurtig afklaring af spørgsmål via Facebook og Twitter. Holdets personlige håndtering af alle henvendelser viste virkelig et fantastisk mod og en vilje til at arbejde, som gjorde kunderne mere positive over for selskabet. Under “konkurskrisen“ i efteråret 2012, da hele Skandinavien var bekymret for om flyselskabet klarede det gennem weekenden eller ej, gjorde selskabets sociale medier-team et stort stykke arbejde.“