SAS starter flyvninger til Hong Kong to dager efter Cathay Pasific lægger ned samme rute. (Foto: Thorbjørn Brunander Sund - Danish Aviation Photo)

SAS: Cathay Pacific vigtig partner i Hong Kong

Søndag åbner SAS en rute til Hong Kong fra Københavns Lufthavn. To dage inden flyver konkurrenten Cathay Pacific for sidste gang på strækningen.

Søndag aften afgår SAS rute SK965 fra Københavns Lufthavn med kurs mod Hong Kong International Airport. Siden den 10. september 2015 har ruten eksisteret fra Stockholm-Arlanda lufthavn, men det svensk-danske flyselskab meddelte i forsommeren, at ruten ville blive flyttet til København fra vintertrafikprogrammets start.

I mellemtiden har Hong Kong-selskabet Cathay Pacific i maj i år etableret sig på ruten fra København, men Cathay Pacific har opgivet efter kun et halvt års drift og flyver for sidste gang to dage inden SAS starter op.

Cathay er vigtig partner
CHECK-IN.dk har talt med koncerndriftsdirektør i SAS, Lars Sandahl Sørensen, om flytningen af ruten til København. Flere operationelle og økonomiske grunde ligger bag beslutningen, og netop Cathay Pacific nævnes som en vigtig partner for SAS i Hong Kong.

”Vi annoncerede vores flytning til København inden Cathay trak sig ud af ruten, så vores beslutning var uafhængig af Cathays valg om at lukke ruten. Cathay vil dog være en vigtig partner for os i Hong Kong, da vi vil bruge store dele af deres netværk som hub ud fra Hong Kong, fortæller Lars Sandahl Sørensen. ”Vores passagerer kan flyve fra hele Nordeuropa ind til København, videre med SAS til Hong Kong, og videre derfra til hele Sydøstasien og Australien med Cathay.”

Rejsende kan i dag bestille gennemgående flybilletter med begge selskaber, og Lars Sandahl Sørensen udelukker ikke et yderligere samarbejde.

”Cathay er i dag i en anden alliance end vores, men det forhindrer ikke et godt samarbejde mellem selskaberne,” uddyber koncerndirektøren. SAS er medlem af Star Alliance, mens Cathay Pacific er medlem af Oneworld, der tæller medlemmer som British Airways og Finnair.

Koncerndriftsdirektør i SAS, Lars Sandahl Sørensen. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

Bedre tider og udnyttelse
Der har været spekuleret i, om den nye flyskat på interkontinentale ruter fra Sverige på 400 svenske kroner per passager, har været udslagsgivende for SAS i beslutningen om at flytte ruten til København.

”Økonomien er selvfølgelig vigtig for alle vores ruter. Tager du SAS´overskud og deler på 30 millioner passagerer, kan man hurtigt se, at en passagerafgift langt overgår det tal man kommer frem til. Men økonomien i forhold til passagerafgift har ikke været udslagsgivende i denne sammenhæng,” forklarer Lars Sandahl Sørensen. ”De vigtigste faktorer har været signalerne fra markedet, og at vi med slot- og flyrotationer fra København nu kan tilbyde natflyvninger i begge retninger. Noget der giver mere effektivitet og tid til rådighed for de rejsende.” uddyber Lars Sandahl Sørensen.

Signalerne fra markedet forklarer han med, at de rejsende vil have nemmere ved at komme til og fra København, og derfra videre til og fra skandinaviske og europæiske destinationer.

Gode bookingtal
”Ruten fra København ser meget godt ud indtil videre. Bookingtallene i de kommende måneder ser særdeles gode ud, noget der viser at markedet har taget godt imod Hong Kong-ruten fra København,” fortæller Lars Sandahl Sørensen, der ikke vil oplyse om konkrete tal til CHECK-IN.dk.

SAS flyver onsdag, torsdag, fredag, lørdag  og søndage fra København kl. 20.55 med ankomst i Hong Kong International Airport den efterfølgende dag kl. 14.45. Returflyvningen finder sted mandag, tirsdag, fredag, lørdag og søndage kl. 01.20 med ankomst i København kl. 06.20 samme dag.

 

Relaterede artikler:

SAS flytter Hong Kong-rute til København

Cathay lukker rute til København

Cathay-rute til CPH godt modtaget

SAS flytter terminal i Hong Kong