SAS-chef: Luk Stockholm-lufthavn

SAS’ koncernchef Rickard Gustafson mener Stockholms city-lufthavn bør lukkes. SAS bruger ikke lufthavnen, men det gør selskabets store konkurrent på svensk indenrigstrafik.

SAS’ øverste koncernchef, Rickard Gustafson, blander sig nu i den svenske debat omkring Stockholms citylufthavn Bromma, som nogle mener bør lukkes ind for få år. I stedet skal området i den sydlige del af Stockholm bruges til boliger. Andre mener derimod, at lufthavnen skal have lov at blive liggende, da den har en vigtig rolle i forbindelse med at levere gode forbindelser mellem den svenske hovedstad og den svenske provins.

Rickard Gustafson melder sig nu under fanerne hos de, der går ind for en snarlig lukning. Ikke fordi han vil have boliger der i stedet. Men fordi SAS-chefen mener, at det vil være til størst gavn for Sverige, hvis man satsede hundrede procent på Stockholms største lufthavn, Arlanda, omkring 45 kilometer nord for byen.

”Det går sikkert ikke an at nedlægge Bromma med det samme, men på sigt vil det gavne Sverige, hvis vi satsede på Arlanda og flyttede flytrafikken fra Bromma derover,” siger Rickard Gustafson til den svenske avis Dagens Nyheter.

Én stor stærk muskel
Rickard Gustafson anerkender, at Bromma er vigtig for den svenske infrastruktur. Flere flyselskaber har således ruter fra den svenske provins ind til Bromma. Men Gustafson mener godt det vil kunne gå an at flytte operationerne ud til Arlanda. Det kunne betyde, at det ville være nødvendigt at udbygge terminalerne i Stockholm Arlanda og måske anlægge en landingsbane mere.

”Det er i hvert fald bedre med én stor stærk muskel for svensk luftfart end dagens løsning,” siger Rickard Gustafson.

Det er værd at holde sig for øje, at SAS ikke selv bruger Bromma. De satser allerede nu 100 procent på Arlanda. Store brugere af Stockholm Bromma er derimod Malmö Aviation og Sverigesflyg, som er nogle af SAS’ største konkurrenter på det svenske indenrigsmarked.