SAS Airbus A330-300 i Københavns Lufthavn. (Arkivfoto: Morten Lund Tiirikainen)

SAS: CPH er væsentlig dyrere end andre lufthavne

Københavns Lufthavn er væsentlig dyrere at flyve til og fra end andre lufthavne, lyder det fra SAS, der betegner Oslo og Stockholm som mere sultne efter langdistanceruter end CPH.

Onsdag løftede SAS sløret for åbningen af tre nye langdistanceruter i 2016. Fra Stockholm til Los Angeles fra 14. marts samt ruter fra København og Oslo fra efteråret 2016.

En lang række faktorer har spillet ind ved SAS’ valg af nye destinationer og valg af hvilke skandinaviske lufthavne ruterne skulle udgå fra. En faktor SAS har set på, handler om hvad selskabet skal betale i landingsafgifter og passagerafgifter for at benytte de forskellige lufthavne. Her kommer Københavns Lufthavn til kort overfor Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda.

”Det vi betaler i afgifter er en væsentlig faktor. Og her er Københavns Lufthavn væsentlig dyrere end de andre lufthavne,” påpeger SAS’ danske koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen overfor CHECK-IN.dk.

Københavns Lufthavn har syv SAS-langruter, mens Oslo og Stockholm kun har henholdsvis en og to SAS-langruter. Og helt generelt, så er Københavns Lufthavn storebror, når det kommer til langdistanceruter. Det betyder omvendt, at Oslo og Stockholm er mere opsatte efter at få nye langruter, forklarer Lars Sandahl Sørensen.

”Oslo og Stockholm er sultne efter flere interkontinentale ruter. Københavns Lufthavn virker ikke så sultne. I hvert fald ikke hvis man kigger på deres priser,” understreger Lars Sandahl Sørensen.

Marginalt dyrere
I Københavns Lufthavn mener man ikke, at det gør så meget, at man er dyrest. For lufthavnen er også den mest effektive.

”Vi kan se, at vi er marginalt dyrere end de andre skandinaviske hovedstadslufthavne. Men omvendt, så driver vi også den mest effektive lufthavn,” pointerer Københavns Lufthavns kommercielle direktør, Peter Krogsgaard, overfor CHECK-IN.dk.

”Hvis vi skulle være én procent dyrere, så henter vi det på effektiviteten,” understreger Peter Krogsgaard.