SAS A320-200 i Københavns Lufthavn. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

SAS: CPH har tilgodeset lavprisflyselskaber

Københavns Lufthavn lancerer i disse dage en ny rabatmodel, og SAS mener, at de hidtidige rabatmodeller har forfordelt lavprisoperatører.

Det har længe været en torn i øjet på SAS, at Københavns Lufthavn har styrket tilstedeværelsen af lavprisoperatører i den danske hovedstadslufthavn gennem rabatmodeller, der har stimuleret disse selskabers vækstmuligheder.

Derfor ser SAS frem til, at Københavns Lufthavn i disse dage vil præsentere en ny rabatmodel, der skal gøre lufthavnen mere konkurrencedygtig i forhold til de øvrige storlufthavne i Skandinavien.

SAS er blandt andet utilfreds med, at Københavns Lufthavn tilbyder ruterabatter, når der åbnes op på ruter til alternative lufthavne i de europæiske storbyer. Eksempelvis har easyJet og Ryanair opnået betydelige ruterabatter ved at etablere ruter til lufthavnene i Luton og Stansted, der i princippet konkurrerer med SAS-ruterne til Heathrow Airport i London.

“Rabatmodellerne har forfordelt lavprisoperatører samt operatører, der er kommet ind kortvarigt. Det er dem, der er blevet tilgodeset, da man giver en rabat per lufthavn og ikke per by,” siger koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen fra SAS til CHECK-IN.dk.

Flere SAS-ruter kan være på vej
At Københavns Lufthavn gennem længere tid ikke har været konkurrencedygtigt, er ikke noget SAS alene er talsmand for. Enslydende kommentarer er der også fra Norwegian og mange af de andre større operatører i CPH.

“Får vi et mere konkurrencedygtigt CPH, vil man se flere SAS-ruter ud af lufthavnen. I dag flytter vi ruter væk fra København. Vi har en fælles ambition med Københavns Lufthavn om at udvikle lufthavnen som hub. Vi er optaget af, hvad det koster at få transferpassagerer igennem, og hvad det koster operationelt at sikre, at vi kan få en kunde effektivt gennem lufthavnen,” forklarer SAS-koncerndirektøren.

Koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen, SAS (Foto: SAS)

Politikere og flyselskaber har, før og efter offentliggørelsen af den nye nationale lufthavnsstrategi i begyndelsen af juli, alle råbt i kor, at Københavns Lufthavn skal være mere konkurrencedygtig for at styrke luftfartens vækst i Danmark.

“For os er det fuldstændig afgørende, at Københavns Lufthavn bliver endnu mere konkurrencedygtig. Det gælder på takster, operationelle vilkår, split mellem investeringer i kommercielle og aeronautiske aktiviteter samt rabatter til flyselskaberne. Vi har i dag en god lufthavn, der er et godt hub. Men lufthavnen er for dyr, og den er ikke tilstrækkelig konkurrencedygtig,” vurderer Lars Sandahl Sørensen.

Indtjening helt ude af proportioner
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen sendte den 3. juli et udkast i høring til en ny BL (Bestemmelse om Civil Luftfart, red.) om lufthavnstakster for benyttelse af de lufthavne i Danmark, som er åbne for erhvervsmæssig lufttrafik, og hvor den årlige trafik overstiger 5 mio. passagerbevægelser, hvilket er tilfældet med CPH som den eneste danske lufthavn. Høringsfristen er i dag den 11. september, hvorefter de nye regler ventes at træde i kraft den 1. januar 2018.

“Regeringen har gennemført meget store analyser af det her. Initiativerne fra regeringen baserer sig på et kæmpestort faktagrundlag, så det er et velfunderet og gennemtænkt analytisk materiale, der ligger bag. Konklusionerne er man kommet frem til ved at tale med SAS og mange andre flyselskaber,” siger Lars Sandahl Sørensen.

Hos SAS ønsker man mest af alt en god og stærk lufthavn i København, som er konkurrencedygtig i forhold til de øvrige skandinaviske storlufthavne samt konkurrerende lufthavne i Nordeuropa, hvad enten der er tale om Helsinki, Berlin, Amsterdam,Bruxelles eller andre lufthavne.

“Københavns Lufthavn har tjent meget store beløb, der er helt ude af proportioner, og der er ikke geninvesteret tilstrækkeligt i den aeronautiske del af virksomheden. Vi ønsker en stærk og god lufthavn, men først og fremmest ønsker vi konkurrencedygtighed. Når vi jager omkostninger i vores egen organisation, forventer vi også, at vores partnere bestræber sig på det samme,” understreger koncerndirektøren.

 

Relaterede artikler:

Ny rabatmodel skal gøre CPH mere attraktiv

CPH afviser smutvej til lavere indenrigstakster

Regeringsforslag kan påvirke CPH-udbygning

Regeringen vil ændre regulering af CPH

Begejstring for hård minister-kurs over for CPH

x

Læs Også

Atlantic-direktør: Vi lever og dør for Færøerne

Administrerende direktør Jóhanna á Bergi fra Atlantic Airways er klar til at imødegå konkurrencen fra SAS, som har ramt selskabets bundlinje hårdt.

Næsten 100 vil være chef i Esbjerg Lufthavn

Interessen for at blive chef for Danmarks syvende største lufthavn er enorm.

Beskeden fremgang i Oslo og Stockholm

Københavns Lufthavn var den eneste nordiske hovedstadslufthavn med passagertilbagegang i januar. Fremgangen var dog beskeden i Oslo og Stockholm.

Fortsat tilbagegang i CPH

Flere langrutepassagerer og chartergæster til Egypten kunne ikke forhindre endnu en tilbagegangs-måned i CPH i januar.

Mange vil være færøsk lufthavnschef

68 personer fra ind- og udland har lagt billet ind på jobbet som chef for Færøernes eneste lufthavn.

Iranere får tredje Sverige-rute

Iran Air opgav at flyve til CPH på grund af strid om bevæbnede vagter. Nu åbner selskabet i stedet Malmø-rute.