SAS-direktør: Vi skal forbedre os!

Sommerens problemer på langdistanceruterne har betydet, at regulariteten hos SAS år til dato er dårligere end forventet. Derfor mener koncerndriftsdirektør Flemming Jensen, at der er plads til til forbedring.

SAS er af sine kunder kendt og værdsatfor punktlighed og regularitet. Derfor er det en torn i øjet på det skandinaviske flyselskab, at det hen over sommeren har været nødvendigt at aflyse en række langdistanceflyvninger som følge af tekniske problemer.

Værst så det ud i juli måned, hvor SAS alene måtte aflyse 14 langdistanceflyvninger. Herudover måtte man i slutningen af juli og begyndelsen af august måned chartre et Boeing 777-fly for at kunne gennemføre i alt 10 flyvninger på København-Washington ruten som følge af tekniske problemer efterflyskader på landjorden.

“Sommeren har været udfordrende og især præget af skader på landjorden. Desværre kan vi ikke gardere os 100procent mod eller planlægge efter uheld og uforudsete hændelser,“ siger Flemming Jensen, der er koncerndriftsdirektør hos SAS.

Han oplyser samtidig, at SAS samlet for året ligger en lille smule dårligere på regularitet end den interne målsætning. “Det er ikke dramatisk, men det betyder, at vi skal forbedre os,“ lyder det fra SAS-direktøren.

Hos SAS kan man dog ikke genkende den kritik, der har været rejst omkring et tæt trafikprogram, der kan være vanskeligt at gennemføre med blot 11 langdistancefly. Flemming Jensen mener, at man har haft en fornuftig plan for sommeren, der er fulgt flot af alle afdelinger.

“Det er vigtigt at understrege, at vi ikke udnytter vort trafikprogram, men at problemerne fortrinsvis skyldes uforudsete hændelser. Vi løser det ved at have samarbejder med alliancepartnere om at hjælpe hinanden med samme flytype.“

Tilpasninger på vej
SAS kunne tidligere på sommeren offentliggøre, at selskabet den 8. april næste år åbner en rute fra København til San Francisco samt øger med tre ugentlige afgange fra København til New York.

Udvidelsen af trafikprogrammet skal ske indenfor rammerne af den eksisterende flåde på 11 langdistancefly, hvorfor der må lukkes ned for kapaciteten på andre ruter for at få det hele til at hænge sammen.

“Vi er endnu ikke klar til helt at melde ud, hvad det er for nogle tilpasninger, der kommer. Der er ikke plads til at udnytte den eksisterende flåde mere, end det, vi gør i dag. Men vi arbejder med forskellige løsninger for at skabe ekstra kapacitet,“ understreger Flemming Jensen fra SAS.

Flere kilder i branchen peger på, at det er Bangkok-ruten, der enten må lade livet, eller blive beskåret i frekvenser. I et tætpakket trafikprogram vurderes det ikke som rentabelt at lade et fly stå uproduktivt i Bangkok 10 timer hver dag, som det er tilfældet med den nuværende fartplan.