SAS er billigere end Norwegian til USA

Planlægger man at rejse fra København til New York i juni måned, kan der være op til 900 kroner at spare per billet ved at rejse med SAS i stedet for lavprisflyselskabet Norwegian.

Det er ikke med passagerer fra det danske marked, at Norwegian skal gøre sig forhåbninger om at sende fyldte fly til New York i den kommende sommer. Med mindre at de danske kunder er villige til at betale mere for at flyve omvejen via Oslo eller Stockholm fremfor direkte fly fra København til New York.

Sådan er status på den aktuelle billetsituation, hvis man sammenligner rejsetilbud fra Norwegian og SAS i hele juni måned.

Hos Norwegiankoster den billigste returbillet 5.410 kroner inklusive en såkaldt Plus-pakke til 1.014 kroner, der omfatter middag og morgenmad, sædvalg samt et stykke bagage. Samtidig får man over 15 timers rejsetid med flyskiftet i Oslo eller Stockholm.

Mange opfatter SAS som et dyrt selskab. Men det er ikke tilfældet på ruten til New York, når der bliver sammenlignet med det norske lavprisflyselskab. SAS kan i øjeblikket sælge en returbillet fra København til New York i juni måned for 4.498 kroner, hvilket erover 900kroner billigere end Norwegian.

“Umiddelbart mener jeg ikke man kan sammenligne et transitprodukt med en direkte rute.Vores pris afspejler den fantastiske lancering vi havde, hvor de billige billetter nærmest blev revet væk. Nårder sammenlignes med flyvninger i juni, er det samtidig vores første operativemåned, og der er de billige prisklasser allerede udsolgt. Hvis prisen er vigtig, så er der ingen, der tvinger passagererne til købe pluspakken, hvilket vil sige at man har mulighed for at spare dette og for eksempel kun tilkøbe bagagen,“ siger presse og markedschef Johan Bisgaard Larsen fra Norwegian i Danmark.

SAS flyver direkte mellem København og New York på omkring 8 timer, og full-servicekonceptet omfatter et varmt måltid med valgfrie drikkevarer. På natflyvninger serveres der morgenmad inden landing, mens der på dagflyvninger serveres et lettere måltid. Alkoholiske drikke er gratis i forbindelse med måltidet, mens man må købe i CloudShop om bord, hvis dette ikke er nok. Herudover tilbyder SAS frit sædevalg samt 23 kg bagage.

Lokker med Dreamlineren
Norwegian vælger gang på gang at fremhæve de fortræffeligheder, der er forbundet med at flyve med Dreamlineren.

“Man skal også huske på, at man med Norwegian kommer man op at flyve i et af de mest revolutionerende fly, en Boeing 787 Dreamliner, spækket med al det nyeste flybranchen kender til, hvilket vil sige bedre komfort, bedre ventilationsanlæg, større vinduer, lavere tryk i kabinen og dermed mindre jetlag og meget mere,“ siger markedschefen.

Men om det er nok til i første omgang at få rejsende fra Danmark til at betale mere for billetten og fordoble den samlede rejsetid, er dog tvivlsomt.

Sammenligning København-New York
Juni måned 2013 (billigste billet)

Ydelse SAS Norwegian
Billetpris DKK 4.468 DKK 4.396
Heraf skatter og afgifter DKK 2.608 DKK 1.680
Plus-pakke (måltider, sædevalg, bagage) Inkl. DKK 1.014
Gebyr (salgstillæg / kreditkort) DKK 30 DKK 40
Totalpris DKK 4.498 DKK 5.450
Fortrydelsesret 24 timer 4 timer
Bagage 23 kg 20 kg
Sædeafstand 32“ 31“
IFE (underholdningssystem) 6,2 “ skærm 9,0“ skærm
Flytype Airbus A330 Dreamliner
Rejsetid ud / hjem 08:25 / 07:35 15:30 / 15:45

Note: Norwegian tilbyder Timco-lædersæder og touchscreen snackbestilling.

Opfundet nyt gebyr
Kreativiteten hos Norwegian fejler i øvrigt ikke noget. Det norske lavprisflyselskab har således opfundet et nyt gebyr, der hedder transittillæg.

Det forklarer selskabet således: “Ved køb af rejse med videreforbindelse (to rejser i træk under samme reference nummer) vil et tillæg komme i tillæg.“

På en returrejse fra København via Stockholm eller Oslo til New York vil der være et transittillæg på 240 kroner. Transittillæg skal hos Norwegian dække de omkostninger der kan være forbundet med, at passagerer mister deres tilslutningsforbindelse til de interkontinentale flystrækninger. En omkostning, der er indkalkuleret hos netværksselskaber som SAS og som er selve grundlaget for at operere et trafiksystem med ‘hubs’ i modsætning til Norwegians ‘point-to-point’ system.

“Transferafgiften er todelt. Det er tildels en afgift til Avinor (norsk lufthavnsoperatør, red.)samt et tillæg, som vi tager for at håndtere transferen,“ understreger Johan Bisgaard Larsen.