SAS er positiv overfor fri handel med slots

EU´s transportministre blev i sidste uge enige om en indstilling, der skal gøre det muligt for flyselskaberne at handle med start- og landingstilladelser i EU´s lufthavne. SAS er positive, mens forslaget møder nogen betænkelighed hos Brancheforeningen Dansk Luftfart.

Flere europæiske lufthavne har i dag udnyttet kapaciteten til bristepunktet, hvilket skaber problemer i afvikling af flytrafikken. Det kaldes i luftfartsbranchen ‘congestion’ og er årsag til mange forsinkelser hos flyselskaberne.

Det værste eksempel er Londons Heathrow Airport, hvor det er så godt som umuligt at få allokeret en såkaldt slot, der er en rettighed til at benytte bane- og terminalfaciliteter på bestemte tidspunkter.

Udover London Heathrow Airport er fire andre europæiske lufthavne maksimalt udnyttet trafikmæssigt. Det er London Gatwick Airport, Düsseldorf International Airport, Milano-Linate lufthavnen samt Paris-Orly. EU forudser, at i alt 19 lufthavne indenfor EU i 2030 vil være så overbelastede, at det ikke er muligt at få nye slots.

Enighed hos EU´s transportministre
Derfor ønsker EU at indføre markedsbaserede mekanismer, således at der kan handles med slots mellem flyselskaberne. En prakis, der er kendt fra Storbritannien, hvor slots i Heathrow Airport flere gange har været handlet livligt. Derimod har eksempelvis Spanien et forbud mod køb og salg af slots i spanske lufthavne.

På et rådsmøde i Luxembourg den 29. oktober blev EU´s transportministre enige om et forslag vedrørende ændrede vilkår for tildeling af slots i EU´s lufthavne.

“Jeg synes, at det er positivt, at Rådet har taget et skridt mod en mere effektiv europæisk luftfartssektor. Travelheden i EU´s lufthavne vil stige markant i de kommende årtier. Der er det vigtigt med rammer, der sikrer den bedst mulige udnyttelse af kapaciteten i lufthavnene,“ udtalte den danske transportminister Henrik Dam Kristensen efter mødet.

Forslaget indebærer blandt andet, at der åbnes for handel med slots, også omtalt som ‘secondary trading.’

SAS er positiv
Forinden rådsmødet i Luxembourghavde Transportministeriet fremlagt et samlenotat for Europaudvalget i Folketinget, hvoraf fremgik synspunkter fra danske interessenter som Airport Coordination Denmark (lokal slotkoordinator), Brancheforeningen Dansk Luftfart samt SAS.

Af notatet fremgår det, at SAS hilser det velkomment, at restriktionerne for overdragelse af slot mellem flyselskaberne fjernes. SAS henviser til, at sekundær handel allerede i dag foregår i visse medlemsstater, men understreger vigtigheden af, at det sker på samme betingelser uden sanktioner. Heruodver understreger SAS, at overdragelse af slots alene skal være tilladt mellem luftfartsselskaber.

Brancheforeningen Dansk Luftfart og DI Transport er derimod noget betænkelige ved forslaget. Man fremfører argumentet om, at handel med slots på lang sigt kan føre til forøgede omkostninger og utilsigtede forrykninger i konkurrencebilledet.

Uklarhed om ‘ejerskab’
Airport Coordination Danmark (ACD), der er slotkoordinator for lufthavnene i København og Billund samt Keflavik Airport på Island ser i stedet problemer i at få defineret, hvem der er den retsmæssige ejer af slots. “Er det lufthavnene, operatørerne, de lokale medlemslande eller de lokale koordinatiorer, der er den retmæssige indehaver af slots i lufthavne?,“ spørger Airport Coordination Denmark retorisk. Så længe dette ikke er belyst, bør der ifølge ACD´s opfattelse ikke åbnes for handel med slots.

ACD´s synspunkt bakkes tilsyneladende op af den danske regering, der ønsker, at Rådet tager stilling til og giver en nøjere vurdering af ejerskab til slots, hvis EU-Kommissiones forslag om tilladelse til køb og salg af slots skal gennemføres.

Efter behandling i Rådet for Transportministre er sagen nu sendt til Europa-Parlamentet, der således får lejlighed til at komme med en udtalelse i sagen, iden den sendes tilbage til Rådet til endelig stillingtagen.

Der har i medierne været spekulationer i forhold til de mange slots, som SAS har hævdvundet ret til i London Heathrow Airport. Disse slots repræsenterer en betydelig værdi, hvis de handles med et andet flyselskab.