SAS A320neo (Foto: Airbus)

SAS er tavs om Iran-rute

SAS følger med interesse udviklingen i markedet for flyrejser mellem Skandinavien og Iran. Selskabet vil dog ikke på nuværende tidspunkt afsløre, om der er en rute på vej.

Mange flyselskaber har i løbet af den seneste måned løftet sløret for nye ruter eller opjustering af kapaciteten til Iran som følge af, at de vestlige sanktioner er blevet løftet.

Således har Air France, Austrian, British Airways og Lufthansa annonceret nye ruter til Iran, mens Alitalia har valgt at øget antallet af frekvenser på ruten til Teheran.

Det stopper tilsyneladende ikke her. Indenfor den seneste uge har Air Astana bekræftet en ny rute til Teheran, mens græske Aegean Airlines, russiske Aeroflot samt Ukraine International Airlines netop har øget kapaciteten på flyvningerne til Iran.

Den 9. juni åbner det privatejede iranske flyselskab Mahan Air en rute mellem Teheran og København. Men SAS vil endnu ikke løfte sløret for, hvorvidt det skandinaviske flyselskab skal med på den Iran-bølge, der skyller ind over luftfartsmarkedet i disse måneder.

“Vi kan bekræfte, at vi med interesse følger udviklingen i markedet mellem Skandinavien og Teheran, men vi kan ikke informere omkring konkrete planer på nuværende tidspunkt,“ siger Simon Pauck Hansen, SAS-direktør for Network og Partners, til CHECK-IN.dk.

Skandinavisk erhvervsliv er klar til Iran
Hvis SAS vælger at etablere en rute til Teheran, kan spekulationerne begynde, om hvilken skandinavisk lufthavn den kan udgå fra. Fra Stockholm-Arlanda er der 3.604 kilometer og fire timer og 40 minutters flyvning til Imam Khomeini International Airport, mens afstanden fra Københavns Lufthavn er 3.676 kilometer og en flyvetid, der er omkring 10 minutter længere.

Herudover skal der også tages en vurdering af, om Stockholm eller København har det bedste lokalmarked for en rute til Iran. Den danske udenrigsminister Kristian Jensen (V) stod kort tid efter nytår i spidsen for en dansk delegation med 59 deltagende virksomheder, der besøgte Iran.

Fra svensk side har store virksomheder som Ericsson, Scania og ABB allerede vist interesse for det iranske marked, ligesom de 10 største multinationale virksomheder i Sverige også står klar til at generobre det iranske marked.

Kaster man et blik på SAS-tidtabellen fra sommeren 1979 kunne man se to ugentlige non-stop flyvninger fra København til Teheran på rutenummer SK791/792. Dengang blev flyvningerne gennemført med DC-8-63 med plads til omkring 250 passagerer.

Det store DC8-fly blev også benyttet i begyndelsen af 1970´erne på to ugentlige afgange på bumleruten til Tokyo, hvor der undervejs var syv mellemlandinger, herunder i Teheran. Ruteføringen var København-Zürich-Rom-Athen-Teheran-Karachi-Bangkok-Manila og med slutdestination i Tokyo-Haneda.

Foto: SAS får i slutningen af 2016 leveret de første A320neo, der kan være en velegnet flytype til en rute fra Skandinavien til Iran.

x

Læs Også

SAS vil have flere gebyrindtægter

SAS vil teste betalingsvilligheden for forhåndsreservering af flere sæder på interkontinentale flyvninger. To ruter er valgt ud til den særlige test.

SAS opsiger codeshare med Star Alliance-partner

SAS afslutter et langvarigt samarbejde med Egyptair om codeshare til Cairo og sender i stedet passagererne afsted med Lufthansa via Frankfurt.

SAS tilpasser kapaciteten

Belægningen i SAS-flyene faldt dramatisk i januar til 63,9 procent, og det på trods at, at SAS på forhånd havde tilpasset den totale kapacitet.

USB-stik på vej i SAS Boeing 737

SAS er i gang med at udrulle USB-stik i sæderne på de ældre fly af typen Boeing 737 og Airbus A320. Alle A320neo har nye kabiner med USB-stik.

Ikke komplet Plus-produkt med SAS fra Aarhus

SAS markedsfører lounge-adgang og Fast Track inkluderet i Plus-billetter på syv udenlandske ruter fra Aarhus Lufthavn. Men ydelserne findes ikke.

SAS tvunget til at flytte generalforsamling

SAS har endnu ikke fundet afløseren for Fritz Schur på formandsposten i selskabets bestyrelse, og derfor må generalforsamlingen udsættes en måned.