Vágar Lufthavn (Foto: FAE Vága Floghavn)

SAS får godkendelse af RNP-landinger på Færøerne

SAS har nu fået godkendt sin ansøgning om at benytte den særlige RNP-landingsprocedure på Færøerne, og det kommer til at styrke regulariteten.

For lidt mere end et år siden sendte SAS en ansøgning til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen (TBST) om fremover på Færøerne at kunne benytte en satellitbaseret RNP-landingsprocedure (Required Navigational Performance, red.) som supplement til den almindelige instrumentlandingsprocedure, ILS.

Siden SAS i slutningen af marts etablerede sig på ruten mellem København og Vágar, har selskabet nemlig af og til været ramt af det omskiftelige vejr, hvilket har medført forsinkelser og aflysninger. Det er velkendt, at vejrforholdene omkring de mange fjelde, der omkranser den lille lufthavn i Nordatlanten, kan være særligt udfordrende.

Konkurrenten Atlantic Airways har i flere år benyttet sig af den særlige RNP-procedure, men siden Vágar Lufthavn besluttede at investere i teknik, der kan modtage alle fly med satellitmodtager installeret – herunder Airbus A320neo – har SAS øjnet mulighed for at forbedre regulariteten via RNP-landinger.

Nu har TBST så endelig godkendt ansøgningen, efter at de respektive myndigheder i Norge og Sverige er blevet hørt, idet A320neo-flyene, der skal benyttes til Færøerne er indregistreret i de skandinaviske nabolande.

”Det er vi rigtig glade for, da vi har arbejdet på denne godkendelse i lang tid. Vi regner med at kunne operere med RNP-udstyret fra begyndelsen af februar, når det hele er faldet på plads,” siger pressechef Mariam Skovfoged fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

Får lige konkurrencevilkår
Godkendelsen blev bekendtgjort tirsdag den 18. december, og selvsamme dag måtte rutenummer SK1777 opgive at lande på Færøerne og således returnere til Københavns Lufthavn med uforettet sag efter fire timer i luften. Derimod landende konkurrenten Atlantic Airways halvanden time senere med sit A319-fly fra København. Dette fly kunne benytte sig af RNP-landingsproceduren.

”Med godkendelsen af RNP-landingsproceduren får vi samme mulighed som vores konkurrent, og dermed kan vores kunder også regne med, at vi kan operere under de mest vanskelige vejrforhold,” understreger pressechefen.

SAS flyver i hård konkurrence med Atlantic Airways, og i øjeblikket tilbyder SAS kun fire afgange om ugen i det igangværende vintertrafikprogram. Men fra den 31. marts 2019 øges der atter til daglige flyvninger, mens der i højsæsonen vil blive ni ugentlige flyvninger. Herudover vil det ikke være utænkeligt, at SAS med tiden vil indsætte flere frekvenser, når regulariteten kan sikres gennem RNP-landingerne.

I sommertrafikprogrammet tilbyder Atlantic Airways dog op til fire daglige flyvninger i højsæsonen, så der er kamp om kunderne. En del SAS-passagerer er turister til Færøerne fra nye markeder, da Færøerne er blevet mere tilgængelig for ikke-skandinaviske rejsende ved at blive en del af det store SAS-netværk.

 

Relaterede artikler:

SAS øger til Færøerne

Godkendelse af SAS-ansøgning trækker ud

Ny avanceret indflyvning på Færøerne