Sådan bliver kabinerne på SAS' nye Airbus A320neo. Foto: Airbus (computergenereret billede)

SAS: Nyt kabinedesign til mellemdistancefly

En flig af sløret er blevet løftet for, hvordan kabinerne bliver designet på SAS’ nye Airbus A320neo-fly.

Der bliver ikke blot tale om nye fly, men også nye kabiner når SAS til september modtager sin første Airbus A320neo.

Computergenererede billeder af kabinerne fra flyproducenten Airbus viser, at kabinerne på SAS’ kommende mellemdistancefly i høj grad trækker paralleller til designet af kabinerne på langruteflyene, som blev lanceret sidste år.

Nyt kabine-design

SAS nye kabine-design for A320neo indbefatter blandt andet et skift fra mørke blå til mørke grå stole. Foto: Airbus (computergenereret billede)

”Vi glæder os til at kunne byde vores kunder ombord på SAS’ fabriksnye A320neo med ultramoderne kabiner til september. Interiørdesignet i kabinen på de nye A320neo vil have samme interiørdesign, som de nye kabiner på vores langrutefly, som vores kunder har taget rigtig godt imod,” siger Johan Mägi, chef for produkt og service ombord i SAS, til CHECK-IN.dk.

”Interiøret og designet er skabt med vores frekvente rejsendes behov i tankerne, og det styrker vores produkt betydeligt,” tilføjer Johan Mägi.

Dermed kan de rejsende på SAS’ A320neo se frem til at blive mødt af en noget friskere kabine, end den som findes ombord på SAS’ nuværende flåde af 108 Airbus A320- og Boeing 737-mellemdistancefly.

Stemningsfuld belysning

Mood-ligtning

SAS’ A320neo-kabine med mood-lightning. Foto: Airbus (computergenereret billede)

Foruden nye farver og materialer bliver kabinerne også mærkbart forandret af den belysning, som SAS har valgt til A320neo. Kabinerne bliver foruden almindelig LED-belysning også udstyret med en et såkaldt moodlight, der ifølge SAS kommer til at give en stemningsfuld belysning ombord.

Airbus A320neo bliver i SAS-regi indrettet med 174 sæder med en sædeafstand på 30 tommer (76 cm), hvor de nuværende mellemdistancefly har en sædeafstand på 31-32 tommer afhængigt af fly- og stoletypen.

Ifølge SAS forbliver afstanden til sædet foran dog den samme. Den ekstra plads hentes i stedet ved at flyets toiletter og køkkenet placeres mere pladseffektivt end på selskabets nuværende A320-flåde.

I alt vil der være tre toiletter ombord på A320neo, et foran og to bagerst i kabinen, hvor de bagerste bliver indrettet, så de er tilgængelige for passagerer med nedsat mobilitet.

SAS modtager sin første af 30 nye A320neo til september. De første seks til syv fly er planlagt til basen i Stockholm, hvorefter også basen i København vil blive suppleret med A320neo.

Relaterede artikler:

Første Airbus A320neo på besøg hos SAS

Garanti for nye kabiner i A330´ere hos SAS

Gå på virtuel oplevelse i nye SAS kabiner