SAS-fly parkeret i Tokyo

Et Airbus A340-fly fra SAS har siden tirsdag stået parkeret i Tokyos Narita-lufthavn med en teknisk fejl.

“Den værste sommer nogensinde med disse flytyper.“ Sådan indrammede SAS for nylig sommeren 2013, hvor stribevis af aflysninger ramte de interkontinentale flyvninger.

Det var alt fra motorskifte over brændstoflækager til påkørsler og andre jordskader, der ramte selskabets A330 og A340-fly. Siden slutningen af august måned har regulariteten på langdistanceruterne dog været i top. Der har været en enkelt aflyst rundtur fra Stockholm til Chicago på grund af forsinkelse af et fly fra vedligeholdelseseftersyn. Herudover har et fly været omdirigeret til Baltimore på grund af dårligt vejr, mens en Bangkok-afgang fra København blev forsinket et halvt døgn.

Strandet i Tokyo
Men i denne uge er SAS igen blevet ramt af tekniske uheld. Siden tirsdag middag lokal tid har et Airbus A340-fly været parkeret i Narita International Airport i Tokyo med tekniske problemer.

Det har foreløbigt medført, at SAS måtte aflyse afgangen fra Tokyo til Københavntirsdag middag med SK984. Herudover er tirsdagens, onsdagens og torsdagens afgange fra København til Tokyo blevet aflyst.

“Vi har haft et teknisk problem og afventer reservedele, som har været vanskelige at fremskaffe. Vi forventer yderligere en aflysning (torsdag, red.), men håndterer passagerer ved ombooking,“ siger pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS, der samtidig beklager de gener, som det har medført for passagererne.

Airbus A340-flyene har plads til 245 passagerer, så med indtil videre fire aflyste afgange kan det i værste fald have berørt op imod1.000 passagerer.

Ifølge den såkaldte “care-politik“ hos SAS er selskabet ved aflysninger forpligtet til at tilbyde strandede passagerer måltider, hotelovernatning samt transport til og fra hotellet. SAS har dog i denne situation primærtklaret sig med ombookinger.