Airbus A330-300E fra SAS med registrering LN-RKR. (Foto: Ole Kirchert Christensen)

SAS-fly er strandet i Hongkong

Et af SAS’ A330-fly fik tekniske problemer i Hongkong og har i dagevis afventet reservedel i lufthavnen. Ældre vikarfly blev sendt på vingerne – og så fik det også tekniske problemer.

Et Airbus A330-300 langdistancefly fra SAS har siden fredag den 8. juni været strandet i lufthavnen i Hongkong på grund af tekniske problemer.

Det under tre år gamle fly med registreringen LN-RKR afgik fra Stockholm den 7. juni kl. 15.13 og ankom til Hongkong dagen efter kl. 7.28 lokal tid. Herefter skulle flyet efter planen have lettet fra lufthavne i Hongkong igen kl. 9.20 for at flyve retur til Stockholm.

Men afgangen blev aflyst på grund af tekniske problemer, og siden har flyet været strandet i Hongkong.

Flere dages ventetid på reservedel
”Vi afventer en reservedel til flyet, og forventer at flyve den hjem torsdag (den 14. juni, red.),” oplyser SAS’ danske pressechef Mariam Skovfoged til CHECK-IN.dk.

Hun ønsker ikke at gå i detaljer med, hvilke tekniske problemer flyet har, men svarer på spørgsmålet om, hvorfor det tager så lang tid at fremskaffe den nødvendige reservedel til flyet:

”Desværre kan man ikke altid få reservedele lokalt, og derfor kan det godt tage tid, da det er afhængigt af, hvordan reservedelen skal registreres, hvilken størrelse det er og så videre, inden det bliver sendt afsted,” siger pressechefen.

21 år gammel vikarfly sat ind
I stedet for LN-RKR har SAS været nødt til at sætte selskabets langdistance-reservefly ind på ruten fra Stockholm til Hongkong. Det er den over 21 år gamle Airbus A340-300 med registreringen LN-RKP, som SAS fik leveret i 2013 på en seksårig leasingaftale.

Reserveflyet blev sat ind på ruten med første afgang fra Stockholm den 8. juni kl. 15.40 og har siden fløjet på ruten. Men uheldigvis for SAS blev reserveflyet også ramt af tekniske problemer. Det skete efter ankomsten til Hongkong mandag morgen – den 11. juni – så afgangen til Stockholm senere samme formiddag måtte aflyses.

Afgangen fra Stockholm til Hongkong samme eftermiddag måtte derfor også aflyses, og først tirsdag formiddag – den 12. juni – kom flyet afsted fra Hongkong med halvanden times forsinkelse. SAS-flyet hentede dog lidt af forsinkelsen ind undervejs og ankom til Stockholm tirsdag eftermiddag kl. 15.56 – én time og 16 minutter forsinket.

”Kabine og sæder er gamle og beskidte”
Problemerne for SAS på Hongkongruten er ikke gået ubemærket hen blandt passagererne, som blandt andet har kommenteret situationen på Facebook.

”Hjemrejse begyndt! Kom i gang med en forventet to timers forsinkelse. Det flyver SAS vel ind på denne lange rejse?”, lyder det fra svenske Tim Pettersson, som senere tilføjer til sin kommentar: ”Nedbrudt fly og bliver i Hongkong en ekstra nat, fantastisk. Sad også i et stort fly i 3,5 timer, mens de søgte efter reservedele.”

Andre passagerer udtrykker deres utilfredshed med komforten i det ældre reservefly, som tidligere har tilhørt LAN Chile og oprindeligt blev leveret til Air Canada i 1997.

”Har fløjet med SAS et par gange. Flyoplevelserne var vidunderlige – indtil jeg var på en A343 registreret som LN-RKP (et 21 år gammelt fly) for et par dage siden. Kabine og sæder er gamle og beskidte. Inflight underholdning er ikke optimal. Ikke engang en USB-oplader blev fundet (søgte i evigheder). Ingen WiFi,” lyder det fra Wie Chi.

Reservefly bliver udfaset næste år
Blandt hyppige SAS-kunder har der løbende været kritik af reserveflyet, og SAS har da også besluttet at skille sig af med flyet. Det vil ske i foråret 2019, når SAS får leveret en ny Airbus A330-300E.

SAS har endvidere en ordre hos Airbus på otte nye Airbus A350-900 XWB langdistancefly, der vil blive leveret fra slutningen af 2019 og frem til udgangen af 2021.

 

Relaterede artikler:

SAS bestiller nyt langdistancefly

Kritik af SAS´ reservefly

SAS køber udskældt vikarfly