- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

SAS flytter terminal i Hamborg

Efter renovering af bagageanlægget er SAS vendt tilbage til Terminal 2 i Hamborg Airport.

Rejsende med SAS fra Hamborg Lufthavn har siden 5. februar igen skulle checke ind i Terminal 2 i Tysklands femtestørste lufthavn. Efter at have været flyttet til Terminal 1 i en periode på omkring seks måneder, så er SAS nu vendt tilbage til Terminal 2.

Den midlertidige flytning skyldtes at bagageanlægget i Terminal 2 skulle renoveres. Transportbåndene fra check-in skrankerne og i selve sorteringsanlægget er blevet udskiftet. Det samme er mekanikken under bælterne. Dette arbejde har været nødvendigt, så transportbåndene fortsat vil imødekomme de voksende krav til bagagehåndtering i fremtiden, skriver lufthavnen på sin hjemmeside.

I forbindelse med renoveringen blev indcheckningen for SAS, Aegean, Blue Air, Brussels Airlines, LOT Polish Airlines, Luxair, Rhein-Neckar Air, Ryanair, SkyWork Airlines, TAP Portugal, Tunisair og Wizzair flyttet til Terminal 1.

Selskaberne i Lufthansa-Gruppen fik lov at blive i Terminal 2. Det var Lufthansa, Swiss, Austrian Airlines, Germanwings og Eurowings.

Tysklands ældste lufthavn
Renoveringen af bagageanlægget er langt fra det eneste byggeprojekt, som lufthavnen har gang i i disse år. Således har lufthavnen siden 2016 været i gang med at lægge nyt beton på 330.000 kvadratmeter af lufthavnens forplads. Det sker i faser frem mod 2020 mens lufthavnen er i fuld drift.

Hamborg Lufthavn er med sine knap 107 år Tysklands ældste lufthavn og det eksisterende betonunderlag på forpladsen er mellem 40 og 60 år gammelt, og inden for få år ville det ikke være muligt at benytte underlaget, hvis der ikke skete en renovering.

Derfor igangsatte lufthavnen det store anlægsprojekt, der har en budgetramme på 120 mio. euro, hvilket svarer til omkring 900 mio. danske kroner. Efter renoveringen er det planen, at det nye underlag skulle holde i de næste 25 år.

Langt mindre end CPH
Selvom Hamborg er Tysklands næststørste by, så er byens lufthavn kun landets femtestørste lufthavn. Det skyldes blandt andet, at Lufthansa har valgt at placere sine trafikknudepunkter i andre lufthavne. Med omkring 17 mio. årlige passagerer er Hamborg Lufthavn således langt mindre end Københavns Lufthavn, der sidste år havde mere end 29 mio. passagerer.

 

 

Relaterede artikler:

Renoveringsarbejde i Hamborg Lufthavn

Automatiske bag drops i Hamborgs lufthavn

EasyJet lukker base i Hamborg