SAS EuroBonous Gold (Foto: SAS)

SAS forringer igen Eurobonus

Guldmedlemmer af SAS Eurobonus er i de kommende to måneder ikke garanteret plads på fuldt bookede fly.

Fra på torsdag og frem til og med den 31. august kan guldmedlemmer i SAS Eurobonus-programmet ikke bare vifte med guldkortet og dermed være garanteret et sæde på fuldt booket fly. SAS har nemlig valgt midlertidigt at suspendere denne service for guldmedlemmerne på flyvninger i Skandinavien og Europa. Det er ellers for mange guldmedlemmer en af de væsentligste fordele ved at have det gyldne kort.

Fra den 1. september er garantien tilbage og suspenderingen gælder ikke for flyvninger til og fra USA og Asien.

Ifølge SAS, så er det et positivt problem, som har gjort det nødvendigt for flyselskabet at forringe vilkårene for nogle af sine mest loyale kunder. Mange af selskabets flyvninger i sommermånederne er nemlig fuldt booket. Og for at kunne levere den bedste service til alle selskabets rejsende, så har man altså valgt midlertidigt at suspendere guldkort-holdernes garanti for et sæde.

Lukkede for loungeadgang
Suspenderingen af sædegarantien er blot den seneste i en række forringelser af Eurobonus-programmet, som SAS har foretaget inden for kort tid.

Mest drastiske serviceforringelser trådte i kraft i starten af året, da SAS lukkede for Business- og Plus-kunder samt Eurobonus Guld-medlemmers adgang til lounges i 40 europæiske lufthavne inklusiv Aalborg og Billund.

Blandt de 40 lufthavne, hvor SAS ikke længere tilbyder loungeadgang, var Billund (fra 1. januar) og Aalborg (fra 1. februar) samt destinationer som Manchester, Barcelona, Riga, Vilnius, Prag og Rom.

I London Heathrow og Milano Malpensa vil der fremover kun være adgang til Star Alliance-loungen og ikke de særlige SAS-lounges, som blev drevet af en ekstern operatør.

Stryge hurtigt igennem
Fremover vil SAS’ udbud af loungeadgang – i lufthavne som selskabet flyver til – kun bestå af egne lounges i ni skandinaviske lufthavne samt i Helsinki, Paris Charles de Gaulle, New York Newark og Chicago O’Hare samt 16 europæiske Star Alliance-lounges og henholdsvis fire og seks Star Alliance-lounges i Asien og USA. Hertil kommer Star Alliance-lounges i lufthavne verden over, som SAS ikke flyver til.

Også tilbudet om at benytte fast track-sikkerhedskontrollerne i de forskellige lufthavne blev skåret ned. Således var det fra 1. januar ikke muligt for rejsende på SAS Plus og SAS Business samt Eurobonus Guld-medlemmer at benytte fast track i Dublin, Milan Linate, Milano Malpensa, Rome og Vilnius. Og fra 1. februar var det slut med at stryge hurtigt igennem lufthavnene i Genève og Malaga.

Stigning på 66 procent
I april hævede SAS prisen for en opgradering fra SAS Go til SAS Plus fra 15.000 Eurobonus-point til 25.000 Eurobonus-point, hvis man ”køber” den i lufthavnen på afrejsedagen. En stigning på 66 procent.

Ønsker man at blive opgraderet fra SAS Plus til SAS Business på selskabets langdistanceflyvninger, så koster det nu 40 procent mere på pointkontoen end tidligere. Her er ”prisen” nemlig steget fra 25.000 til 35.000 point. Ønsker man at flytte fra SAS Go bagerst i langdistanceflyene frem til SAS Business forrest, så koster det fremover 50.000 point mod tidligere 40.000 point. En stigning på 25 procent.

De faste priser på opgraderinger – som nu er steget med mellem 25 og 66 procent – er hvis man køber opgraderingerne på afrejsedagen i lufthavnen. Man kan som SAS-rejsende i dagene op til afrejsen også lægge et bud ind på en opgradering og så håbe at ens bud bliver accepteret. Det afhænger af, om der er ledige pladser og om ens bud ikke bliver overgået af andre opgraderingslystne rejsende. Det er netop mulighederne for at byde på forhånd, som har fået SAS til at justere på priserne for at købe opgraderinger i lufthavnen. På den måde håber SAS, at der bliver bedre harmoni mellem hvad det koster i point ved de to forskellige måder at købe opgraderinger.

Værdier gemt
Den 1. juli blev Eurobonus-programmet udskilt i et selvstændigt datterselskab i SAS-koncernen. Det skal sikre en større finansiel gennemsigtighed. I EuroBonus-programmet ligger der i dag nemlig betydelige værdier gemt. Da airberlin i 2012 solgte 70 procent af bonusprogrammet Topbonus til Etihad Airways, fik man en betaling på 1,4 mia. kroner baseret på omkring tre mio. medlemmer, hvorfor en værdi på 2,5 mia. kroner for SAS EuroBonus med sine 4,8 mio. medlemmer ikke vil være urealistisk.

 

 

Relaterede artikler:

SAS udskiller EuroBonus i nyt selskab

SAS: Massestop for adgang til lounges

Dyrere at opgradere hos SAS

Masser af skjulte værdier i SAS