SAS fortsætter med at flyve i konkursly

Alle SAS’ Airbus A330-fly er nu på norsk register, hvor de er bedre beskyttet mod en eventuel konkurs.

For præcis en uge siden blev et Airbus A330-fly fra SAS med registreringsbogstaverne SE-REE flyttet fra svensk til norsk flyregister og fik LN-RKO som ny registrering malet på siden af flyet og under vingerne. Dermed er alle SAS’ Airbus A330-fly flyttet over på norsk register, hvor flyene er beskyttet fra at ryge i kløerne på kreditorerne, hvis SAS en dag skulle gå konkurs.

Manøvren sender et signal om, at ejerne af SAS’ fly stadig ikke er helt trygge ved om selskabet overlever på trods af den aftale med det flyvende personale om nye løn- og arbejdsvilkår, som blev indgået under stor dramatik i november og blev udlagt som SAS’ redningsplanke.

Ikke fortælle hvorfor
Da SAS modtog sine fire Airbus A330-fly i 2002 – 2004 blev to af flyene indregistreret i Sverige, mens danskerne og nordmændene fik hvert ét fly. Men den 16. oktober 2012 startede SAS med at omdøbe OY-KBN til LN-RKM. SAS ønskede i første omgang ikke at fortælle CHECK-IN.dk hvorfor man omregistrerede flyet fra dansk til norsk register. Den 13. november samme år var det et svensk indregistreret søsterfly, der blev norsk, da SE-REF blev omregistreret til LN-KRN. Siden 2002 har det sidste A330-fly været på norsk register som LN-RKH.

De to første omregistreringer fandt sted i perioden op til at SAS forhandlede nye arbejds- og lønvilkår på plads med de flyvende medarbejdere. I forhandlingerne gjorde SAS det meget klart, at selskabet ville gå konkurs, hvis ikke man nåede frem til et resultat.

Fransk storbank
Ifølge dagbladet Politiken handlede omregistreringerne i efteråret om, at flyenes ejer, den franske storbank Credit Agricole, ville sikre sig, at flyene ikke røg i kløerne på kreditorer, hvis forhandlingerne med medarbejderne kuldsejlede og SAS gik konkurs.

Norge har ratificeret den såkaldte Cape Town-konvention, der giver ejere af fly og andre såkaldt mobile aktiver en særlig beskyttelse mod krav fra kreditorer i tilfælde af en konkurs. Danmark og Sverige har til gengæld ikke ratificeret konventionen, og derfor er det langt mere risikabelt for en flyejer, at have sine fly indregistreret i de to lande i stedet for Norge.

Læs også:
SAS-langdistancefly omregistreres til Norge