SAS går glip af milliongevinst på oliepriserne

Lige nu koster et ton flybrændstof omkring 450 dollars. Hos SAS har man allerede sikret 83 procent af forbruget for de kommende måneder til en mindre del end prisloftet på mellem 700 og 800 dollars per ton, men kan alligevel ikke få fuldt udbytte af prisfaldet.

Oliepriserne sætter bundrekord i disse dage med en pris på under 50 dollars per tønde. Det har en positiv afsmitning hos mange flyselskaber, der får mulighed for at købe flybrændstof til de laveste priser i seks år.

Hele gevinsten ender dog ikke på bundlinjen hos SAS. Det skandinaviske flyselskab har nemlig allerede “hedget“ 83 procent af brændstofforbruget for perioden fra august til oktober samt 81 procent fra november til januar.

Hovedparten af det hedgede flybrændstof er sikret på de særlige loftsoptioner med et prisloft på mellem 700 og 800 dollars per ton for den første periode og mellem 600 og 700 dollars per ton for den efterfølgende.

Den aktuelle pris på flybrændstof er på under 450 dollars per ton, og med optionspræmier, der skal betales og en mindre del af brændstoffet købt til de højere priser, går SAS således glip af en milliongevinst.

Flybrændstof – også kaldet kerosin – er dyrere en råolie, da det er raffineret produkt, der er udviklet til at kunne modstå store udsving i temperaturer og lufttryk uden at det påvirker motorfunktionen. Flybrændstof købes i metriske ton, mens enheden for råolie er en tønde.

Går glip af milliongevinst
Hos SAS ønsker man af kommercielle årsager ikke at oplyse det årlige brændstofforbrug, men kilder tæt på selskabet oplyser, at der er tale om omkring 1,2 mio. tons flybrændstof per år baseret på en udgift i finansåret 2013/14 på samlet 8,8 mia. svenske kroner.

Her forbruges 27 procent i finansårets sidste kvartal fra august til oktober, mens 22 procent af årsforbruget bliver brændt af fra november til og med januar.

Forskellen mellem det sikrede og allerede købte brændstof i forhold til den aktuelle markedspris i det nuværende og det kommende kvartal beløber sig til millioner af svenske kroner, som ellers ville have pyntet på flyselskabets regnskab.

“Ved at sikre brændstoffet med loftsoptioner kan vi være med og tage del i prisfaldet. Det er en større del af vores porteføje, der er sikret med loftsoptioner og således kun en lille del, der er låst. Formålet med vores hedge-politik er løbende at sikre det fremtidige forbrug, især for at imødegå pludselige prisstigninger, så vi er i stand til at tilpasse vores kapacitet og drift til ændrede markedsforhold. Ved at gennemføre en del af sikringen med optioner med prisloft, kan SAS få en andel i prisfaldet samtidig med, at vi er beskyttet mod prisstigninger,“ forklarer Björn Tibell, chef for Investor Relations i SAS, til CHECK-IN.dk.

Björn Tibell erkender, at SAS i det korte perspektiv ikke får fuldt ud gavn af det kraftige prisfald, men han afviser samtidig, at SAS har været for aggressiv i sin hedging.

“Sammenligner man SAS med andre flyselskaber, synes jeg ikke, at vores hedging-politik er aggressiv. Der findes flyselskaber som sikrer sit forbrug meget længere frem i tiden, end vi gør. Vi mener, at sikringen af flybrændstof er i balance med den pris, som vi betaler for at undgå pludselige prisstigninger.“

Den internationale luftfartsorganisation IATA skønner, at den gennemsnitlige pris per tønde olie for hele 2015 vil lande på omkring 72 dollars. Holder disse beregninger stik, vil det teoretisk set reducere flyselskabernes samlede brændstofregning med 81,6 mia. dollars, eller et beløb der svarer til cirka 550 mia. danske kroner.