(Foto: SAS)

SAS halter efter de europæiske konkurrenter

Den internationale luftfartsorganisation IATA rapporterer om en stærk start på 2014 med en trafikvækst på 6,4 procent hos de europæiske flyselskaber. SAS trækker ned, hvilket blev yderligere understreget af februar måneds trafiktal.

SAS er i disse måneder under et ekstremt hårdt konkurrencemæssigt pres. Det giver sig udslag i lavere billetindtægter samt svag eller negativ vækst i trafikken.

I januar var trafikvæksten på blot 0,8 procent, mens det i februar måned blev forvandlet til en tilbagegang på 0,1 procent. Det er en trend, der viser, at SAS trods øgning af kapaciteten, ikke er i salg til at sælge billetterne til den pris, der udbydes. Det skandinaviske flyselskabs ihærdige forsøg på at forsvare sine billetpriser, koster tydeligvis passagerer.

Belægningsprocenten fortsætter med at falde. I januar faldt den med 1,4 procentpoint til 63,6 og i februar var faldet på 2,0 procentpoint til 64,8.

“Trafiktallene understreger den værst tænkelige cocktail for SAS. Trafikken er i stilstand eller bakgear, og selv ikke markante billetprisfald er tilstrækkeligt til at fylde flyene bedre,“ skriver chefanalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank i en såkaldt aktiekommentar.

Hos SAS erkender man da også, at trafiktallene kunne se bedre ud.

“Desværre kan vi konstatere, at vore prognoser for februar holdt stik, og at vi kan rapportere om svage trafiktal,“ konstaterer koncernchef Rickard Gustafson fra SAS.

Halter bagefter europæiske flyselskaber
De øjeblikkelige udfordringer hos SAS understreges af det faktum, at de europæiske flyselskaber generelt fik en stærk start på 2014. Således rapporterer den internationale luftfartsorganisation IATA om en samlet gennemsnitlig trafikvækst i januar måned på 6,4 procent for de europæiske flyselskaber. Det skal sættes op mod en trafikvækst på blot 0,8 procent hos SAS i samme måned.

“Der har været moderate forbedringer i økonomien i Eurozonen, og der er en stigende optimisme hos forbrugere og virksomheder, hvilket har givet en stærkere efterspørgsel efter internationale flyrejser. Herudover er der signaler fra servicesektoren om ekspansion, og arbejdsløshedstallene har samtidig stabiliseret sig i Eurozonen,“ hedder det i en meddelelse fra IATA.

Men den udvikling er tilsyneladende ikke nået til Norden. For SAS anfører som kommentar til trafiktallene fra februar måned, at konkurrencen og kapaciteten i det nordiske marked er blevet intensiveret med en opbremsning i væksten i slutningen af 2013. Det er især de europæiske ruter, der halter bagefter, mens der er stilstand i den skandinaviske trafik og fremgang interkontinentalt.

SAS transporterede i februar måned 1,772 mio. rejsende med rutefly, mens der var 72.000 passagerer på charterfly hos SAS. Til sammenligning havde Norwegian 1,527 mio. passagerer ombord på sine fly i samme måned. Hos SAS var der en tilbagegang i passagertallet på 1,5 procent, mens Norwegian kunne rapportere om en vækst på 21,7 procent.