SAS har hæmmet væksten i Københavns Lufthavn

SAS har en veldefineret strategi med Københavns Lufthavn som selskabets skandinaviske ‘hub’. Københavns Lufthavn er dog principielt hæmmet af den strategi, da SAS har haft nulvækst gennem de senere år, mens Oslo-Gardermoen Airport med Norwegian som base-operatør vokser dobbelt så hurtigt som den danske hovedstadslufthavn.

Københavns Lufthavn er ubestridt Skandinaviens største lufthavn, omend Oslo-Gardermoen stille og roligt henter ind på den danske hovedstadslufthavn. Men målt på international trafik, er der lang vej igen for Oslo-lufthavnen, der har en betydelig indenrigstrafik.

Men kigger man de to lufthavne efter i sømmene, tegner der sig et billede af Gardermoen, som en lufthavn, der er trukket frem af den stærke vækst hos lavprisflyselskabet Norwegian. I 2004 udgjorde SAS-Gruppens selskaber 62,5 % af trafikken i Oslo-Gardermoen, mens Norwegian blot havde 12,3 % af passagererne. I 2010 var dette tal ændret til en andel på 40 % for SAS og 38 % for Norwegian. De to konkurrerende selskaber er derfor i dag lige store i Oslo-Gardermoen.

Væksten i Oslo-Gardermoen har også været til at tage at føle på. I 2001 rejste 13.961.696 passagerer gennem lufthavnen, mens dette tal var steget til 19.091.036 i 2010. En 10-årig vækst på lidt mere end 5,1 millioner passagerer svarende til 36,7 %.

Sammenligner man med Københavns Lufthavn, voksede CPH fra 18.136.274 passagerer i 2001 til 21.501.750 i 2010. Her var væksten dog kun på 18,6 % svarende tilblot 3,4 millioner passagerer.

SAS har løbet baglæns

I Københavns Lufthavn har man dog ikke haft Norwegian til at drive væksten frem i samme takt som i Oslo-Gardermoen. I 2010 repræsenterede SAS i alt 42,5 af det samlede passagertal i Københavns Lufthavn, men Norwegian udgjorde 10,1 %.

Norwegian har vækstet med rekordhastighed i løbet af de seneste 10 år, mens SAS har løbet baglæns. I 2010 rejste 13 millioner passagerer med Norwegian, og går man 10 år tilbage havde det norske lavprisflyselskab kun omkring 1 millioner passagerer. Væksten har således været på imponerende 1.200 %.

Hovedforretningen i SAS-Gruppen erScandinavian Airlines, derderimod ergået fra 22,9 millioner passagerer i 2002 til 21,5 millioner passagerer i 2010. Et passagertab på 1,4millioner og en negativ passagerudvikling på 6,5 %.

Det demonstrerer med al tydelighed baggrunden for, at vækstraten er dobbelt så stori Oslo-Gardermoen sammenlignet med Københavns Lufthavn.

Et skæbnefællesskab

Københavns Lufthavn har på en eller anden måde været forbundet i et skæbnefællesskab med SAS. Når SAS har løbet baglæns,ville udviklingen i Københavns Lufthavn være gået i stå, hvis lufthavnens ledelse ikke har haft blikket rettet mod konkurrerende selskaber.

Den kraftige SAS-dominans har tidligere afholdt konkurrerende selskaber fra at forsøge sig i Københavns Lufthavn. Derfor har det også på en eller anden måde hæmmet væksten i Københavns Lufthavn i det traditionelle segment hos flag-carriers. Men til gengæld har det fået lavprisflyselskaberne til at interessere sig for lufthavnen, idet netop disse selskaber ynder at konkurrere vingespids-mod-vingespids mod, hvad de kalder “højprisselskaberne“.

Derfor har den reelle nettovækst i Københavns Lufthavn i de senete 10år været indenfor lavprissegmentet, hvor blandt andet britiske easyJet hvert år leverer omkring 800.000 passagerer, mens produktionen fra Norwegian ligger påover 2 millioner årlige passagerer. Men også i den interkontinentale trafik er der kommet gang i væksten – det er blot “fremmede selskaber“ som Delta, Air Canada, Qatar Airways, Emirates, Gulf Air, Egyptair og Thai Airways, der repræsentererdenne vækst.

SAS-Gruppen har i årets syv første måneder af 2011 haft en stigning i passagertallet på 6,6 %, mens Københavns Lufthavn år til dato har haft 8 % flere passagerer.