Kabinen i SAS Airbus A330 (Foto: SAS AB)

SAS har indkredset nye langrutedestinationer

SAS forventes i løbet af de kommende uger at annoncere selskabets nye langdistanceruter. Det skandinaviske flyselskab har indsnævret feltet til en halv snes mulige destinationer.

SAS vil i løbet af de kommende uger løfte sløret for selskabets nye langdistanceruter, der ventes at skulle udgå fra både Stockholm, Oslo og København.

På et møde den 11. maj præsenterede SAS på hovedkvarteret i Stockholm beslutningsprocessen omkring de nye langdistanceruter for en særligt kreds af hyppigt rejsende, der besøgte SAS i forbindelse med det årlige Star MegaDO-arrangement. Denne præsentation er CHECK-IN.dk kommet i besiddelse af.

Som udgangspunkt for casen havde SAS identificeret de 34 største interkontinentale destinationer fra Skandinavien med flere end 50.000 årlige rejsende. Blandt disse flyver SAS i dag til ni destinationer, henholdsvis New York, Washington, Chicago, San Francisco, Houston, Beijing, Shanghai, Tokyo samt Singapore i joint-venture med Singapore Airlines.

Herefter har SAS vurderet afstand i forhold til flyenes rækkevidde, markedspotentialet, konkurrenceforholdene samt efterspørgslen. Hos SAS har man den tommelfingerregel, at efterspørgslen skal være større end den udbudte kapacitet af non-stop flysæder for at en rute kan være interessant.

Grundet Skandinaviens geografiske beliggenhed er det herudover vigtigt for SAS at ruteudvikle i forhold til destinationer, der er beliggende på den øverste del af den nordlige halvkugle.

Mange destinationer er udelukket
Inden SAS har lagt sig fast på potentielle nye destinationer, har man herudover udelukket de destinationer, der har under 70.000 årlige passagerer fra Skandinavien.

Til New York, Bangkok, Dubai, Beijing, Tokyo, Washington og Chicago er der allerede en overkapacitet i markedet, hvorfor det for SAS er udelukket at investere i nye flyvninger eller flere frekvenser til disse destinationer.

Herudover er en række destinationer udelukket på grund af rækkevidde, konkurrenceforhold og markedsstørrelse. Det er blandt andet tilfældet for Delhi, Phuket, Toronto, Rio de Janeiro, Johannesborg, Doha, Sydney, Kuala Lumpur, Mumbai, Cape Town, Sao Paulo, Nairobi, Seattle, Addis Ababa samt Las Vegas.

Tilbage står 12 destinationer, som har potentiale for SAS. Det er dermed sikkert, at de tre kommende nye langdistanceruter skal findes blandt nedenstående 12 destinationer, men til gengæld ikke, hvilke skandinaviske ufthavne, der skal flyves fra.

Miami (MIA), Los Angeles (LAX); San Francisco (SFO), Shanghai (SHA), Singapore (SIN), Hong Kong (HKG), Orlando (MCO), Boston (BOS), Manila (MNL), Houston (HOU), Seoul (ICN) samt Ho Chi Minh City (SGN).

SAS flyver allerede på Houston fra Stavanger, og har problemer med at få solgt sæderne på Boeing 737-flyet, der har 44 Business Class-sæder. Herudover åbnes en rute fra Stockholm til Hong Kong i midten af september, ligesom det allerede er besluttet at øge med en ekstra frekvens til San Francisco.

Helårsruter til Miami, Los Angeles, Boston, Seoul og Ho Chi Minh City er de mest oplagte kandidater, mens SAS også har peget på potentialet i sæsonruter til Singapore og Manila.

Tavshed hos SAS
Hos SAS er man ikke meget for at løfte sløret for de nye langdistanceruter før tiden.

“Vi er glade for interessen for SAS´ langrute-ekspansion og hvilke destinationer, vi skal flyve til. Vi glæder os til selv at kunne fortælle om det, når det er på plads,“ siger Trine Kromann-Mikkelsen, der er pressechef i SAS i Danmark, til CHECK-IN.dk.

I dag slutter den 136. slotkonference i Vancouver i Canada, hvor flyselskaber og lufthavne har haft møder og dialog omkring start- og landingstilladelser til nye destinationer i vintertrafikprogrammet 2015/16.