SAS har købt 13 ældre fly

SAS har i de første ni måneder af regnskabsåret brugt 414 mio. svenske kroner på at frikøbe 13 ældre leasede fly af typen MD82, Boeing 717 og Bombardier Q300.

SAS er i gang med en større flådefornyelse, der blandt andet indebærer indfasningen af mellemdistanceflyet Airbus A320neo og Airbus A350 XWB i anden halvdel af dette årti.

Men samtidig er udfasningen af ældre fly i flåden ved at tage fart, hvorfor man kan undre sig over, at SAS i løbet af indeværende regnskabsår har købt 13 ældre fly.

Der er tale om otte MD82-fly, fire Boeing 717 samt et enkelt Bombardier Q300. Fly der har en alder fra 13 op til 23 år.Samlet har SAS betalt 414 mio. svenske kroner for de 13 fly.

Men forklaringen på disse transaktioner skal findes i tilbageleveringsvilkårene, når leasingaftalerne ophører. Flyene har hidtil været på en operationel lejeaftale, og når SAS skal levere flyene tilbage, kan det risikere at blive en meget dyr affære.

“At returnere fly til ejerne efter leasingaftalens udløb kan være dyrt og kompliceret. Vi havde i leasingaftalerne på MD-flyene en mulighed for at købe flyene fri til en fast forudbestemt pris før kontraktens udløb,“ fortæller underdirektør Niklas Hårdänge, der er ansvarlig for flådestyringen hos SAS.

Netop MD-flyene havde man en køber til, idet amerikanske Delta Air Lines ønskede at aftage denne type. Her har SAS i løbet af 2013 løbende leveret et MD-fly om måneden til det amerikanske flyselskab.

“Det er en rigtig god aftale for os fremfor at skulle investere i dyrt teknisk vedligeholdelse og klargøring for at få flyene i den stand til tilbagelevering, som leasingkontrakterne foreskriver.“

SAS ejer 93 fly
Gennem selskabet Blue1 beskæftiger SAS i alt ni fly af typen Boeing 717. Fire af disse har SAS også købt fri af leasingaftalen, da der lå nogle særlige forpligtelser ved tilbagelevering, som man ikke ønskede at opfylde. For de tilbageværende fem Boeing 717-fly forventes der ikke at ske ændringer i lejeaftalerne, idet der ikke er særlige forpligtelser knyttet til disse.

Ved udgangen af juli måned rådede SAS Group over i alt 204 fly, hvor 184 var i drift hos egne selskaber, mens ni fly var udlejet til andre selskaber. Af den samlede flåde var 93 fly ejet af SAS, mens de øvrige 111 var på leasingaftaler.

Den gennemsnitlige alder på den skandinaviske luftfartskoncerns fly var 12,2 år, hvor Widerøe trækker gennemsnittet op med 15,3 og Blue1 med 12,9 år. Flyene der opereres af SAS Scandinavian Airlines har i dag en gennemsnitsalder på 11,1 år.

SAS er i færd med at udfase MD-82 flyene samt Boeing 737-flyene i serien 400 og 500. I den regionale trafik vil man stadig benytte Bombardier CRJ900, Boeing 717 og Bombardiers Q100/300/400NG på vegne af Widerøe.

Flåden vil før de kommende leverancer af nye fly være koncentreret om Airbus A330/340-300 på langdistanceruterne og Airbus A319/320/321 og Boeing 737-600/700/800 på kort- og mellemdistanceruterne.