Forplads i Københavns Lufthavn. (Foto: CPH)

SAS vil have milliarder tilbage fra CPH

SAS og en lang række andre flyselskaber mener de betaler 2,5 mia. kroner for meget i afgifter i Københavns Lufthavn. Nu går selskaberne til Trafikstyrelsen.

SAS og den internationale sammenslutning af 265 flyselskaber, IATA, klager nu til Trafikstyrelsen over den behandling flyselskaberne får i Københavns Lufthavn. Det skriver DR Nyheder.

Flyselskaberne mener, at CPH bør tilbagebetale 2,5 mia. kroner, som flyselskaberne mener, at de har betalt for og kommer til at betale for meget i afgifter i perioden 2015 – 2019. Det er den periode, som den nuværende såkaldte takstaftale dækker over.

”Vi synes, at afgifterne er alt for høje i Københavns Lufthavn. Vi betaler omkring 2-3 gange så meget for at være i Københavns lufthavn, som vi gør i lufthavnene i Stockholm og Oslo,” siger Mariam Skovfoged, der er pressechef i SAS, til DR Nyheder.

Ifølge SAS, så går 40 procent af en flybillet fra Københavns Lufthavn til lufthavnen i form af afgifter. Og det er for meget mener SAS og de øvrige 264 IATA-selskaber.

”Vi vil gerne give de penge tilbage til vores passagerer i form af bedre billetpriser, nye fly, wifi, bedre ruter og så videre,” siger Mariam Skovfoged.

Mens SAS og mange andre flyselskaber kæmper en brav kamp med at tjene penge, så lander Københavns Lufthavne det ene milliardoverskud efter det andet. Lufthavnen forventer i næste måned at kunne fremlægge et 2016-regnskab med et overskud på omkring 1,6 mia. kroner.

Får et bedre produkt
I Københavns Lufthavn forstår man ikke hvorfor flyselskaberne finder grund til at klage.

”Vi mener ikke, at vi er for dyre, når vi sammenligner med sammenlignelige lufthavne i Europa. Når vi sammenligner med større lufthavne i Europa, så ligger vi i den billigste tredjedel, og det mener vi er fornuftigt at ligge der, siger Henrik Peter Jørgensen, der er kommunikationsdirektør i Københavns Lufthavn, til DR Nyheder.

Han erkender dog, at CPH er dyrere end Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda, der er SAS’ to øvrige skandinaviske knudepunktslufthavne.

”Ja, men man får også et bedre produkt. Man får en lufthavn, der kan en helt masse omkring transfer, og det er også det, som SAS bruger den til,” pointerer Henrik Peter Jørgensen.

De nuværende takster er aftalt i den takstaftale for 2015-2019, som blev forhandlet på plads mellem Københavns Lufthavn og flyselskaberne i 2014. Som det største flyselskab i CPH havde SAS en plads ved forhandlingsbordet sammen med lufthavnens næststørste og tredjestørste operatører, Norwegian og easyJet, samt en repræsentant for de øvrige flyselskaber.

 

 

Relaterede artikler:

SAS afviser CPH-forsvar af høje priser

SAS: Brug for politisk indgreb mod CPH

CPH: Vi tager ikke nye SAS-langruter for givet

SAS: CPH ved at blive lavpris-knudepunkt