SAS kabinepersonale (Foto: SAS AB)

SAS: Høje sikkerhedskrav til vores partnere

SAS har tidligere stillet spørgsmålstegn ved sikkerhedskulturen i de flyselskaber, der ikke selv ansætter det flyvende personale. Men SAS Irland benytter også eksternt personale.

En gammel dansk talemåde siger, at “man skal ikke kaste med sten, når man selv bor i et glashus.” Det burde være læren for SAS efter etableringen af det nye irske produktionsselskab.

SAS Irland sendte første fly i luften den 20. december sidste år, og kabinebesætningerne er hyret ind fra bemandingsselskabet CAE Parc Aviation (CAE) i stedet for at være ansat direkte af det irske SAS-selskab.

En praksis som SAS tidligere har advaret imod i forbindelse med de sidste års mange debatter om social dumping i luftfarten. Selvom debatten om social dumping har handlet om løn- og arbejdsvilkår, har SAS tidligere sat det overordnede spørgsmål om sikkerhed på agendaen.

”SAS og de traditionelle netværksflyselskaber har deres medarbejdere ansat i virksomheden. For at opbygge en sikkerhedskultur er det nødvendigt, at de kontinuerligt er ansat i virksomheden. Vi synes, at det er et vigtigt område, men man oplever, at andre flyselskaber her bruger vikarer og løsarbejdere. Der bør ikke være vikarer i luften på så væsentlig en post som at være flyvende,” sagde direktør Lars W. Andersen fra SAS til HK Luftfart tilbage i 2013.

SAS: Vi bruger ikke vikarer
Med det nye irske datterselskab er det således blevet vanskeligt for SAS at fastholde dele af argumentkataloget, der blev brugt i forbindelse med den langvarige debat om social dumping.

“I SAS gælder sikkerhed først. Sådan har det altid været, og det er der ikke ændret på. Vi stiller modsvarende høje sikkerhedskrav til vores eksterne partnere, som vi stiller til vores egne kollegaer. Derfor bliver de også trænet og udlært  i vores sikkerhedsstandarder og løbende fulgt op, så vi sikrer vores høje sikkerhedspolitik,” siger pressechef Mariam Skovfoged fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

Selvom medarbejderne fra CAE trænes i sikkerhedsrutiner defineret af SAS, så løser det ikke den udfordring, at besætningerne ikke er ansat i selve flyselskabet, som SAS selv tidligere har kritiseret andre for. Men SAS afviser dog, at det irske selskab benytter sig af vikarer.

“Udover vores egne høje krav til sikkerhed, skal alle flyselskaber også leve op til de internationale sikkerhedskrav, hvor myndighederne følger op på, at alt bliver overholdt. I tillæg anvender SAS Irland et internationalt etableret bemandingsselskab, og de besætninger som arbejder for SAS Irland, er ansatte i CAE og ikke freelancepiloter og vikarer,” fastslår pressechefen.

Indtil videre består kabinebesætningerne hos SAS Irland af personale, der repræsenterer op til 10 forskellige nationaliteter, og en del af de ansatte har tidligere været beskæftiget hos British Airways samt lavprisflyselskaber som Ryanair, Wizz Air, Norwegian, easyJet og Monarch.

 

Relaterede artikler:

Mange nationaliteter hos SAS Irland

Tredje fly til kontroversielt nyt SAS-selskab

SAS Irland går i luften i dag

Myndigheder forsinker irske SAS-flyvninger

SAS afviser kritik fra pilot- og kabineforeninger