SAS: Hold øje med unormal aktivitet

SAS beder sine mere end 3,2 millioner Eurobonus-medlemmer holde øje med unormal aktivitet på kontiene, efter at 24 medlemmer har fået stjålet point fra deres konti.

Er du medlem af SAS’ loyalitetsprogram Eurobonus ligesom over 3,2 millioner andre, så er der god grund til lige at logge ind og checke den seneste status på pointkontoen. Mindst 24 Eurobonus-medlemmer har nemlig den seneste tid oplevet, at der uretmæssigt er blevet hævet point fra deres Eurobonus-konti.

”Vi har kendskab til 24 berørte medlemmer indtil videre. Hvis man kan se, at der har været unormal aktivitet på ens konto, skal man tage fat i os,” siger pressechef i SAS, Trine Kromann-Mikkelsen.

I hovedparten af tilfældene er der blevet hævet 16.580 point, som er blevet brugt til gavekort hos netboghandlen Amazon. Gavekortene er bagefter blevet solgt på eBay. Hos flere af de berørte medlemmer er det sket flere gange. Medlemmer i både Danmark og Norge har således oplevet at miste over 50.000 point.

Udvidet mulighederne
Hos SAS blev man opmærksom på problemet i sidste uge og fik sammen med selskabets it-leverandør styrket krypteringen af Eurobonus-siderne. Men hvordan pointene er forsvundet til at starte med, ved SAS ikke endnu.

”Vi kan endnu ikke sige hvordan det har kunnet lade sig gøre. Om der er tale om hackere eller lignende,” siger Trine Kromann-Mikkelsen.

Når SAS’ kunder logger på Eurobonus-siden for checke pointkontoen i Eurobonus, så overføres medlemmerne til en krypteret side. Her kan de få adgang til deres kontooversigt, spendere point i SAS Eurobonus-butikken samt booke flybilletter og hoteller. På det seneste har SAS udvidet medlemmernes muligheder for at spendere deres point. Således er det blevet gjort muligt at anvende point til indkøb hos blandt andre Amazon, iTunes og modebutikken Boozt.com.

Flere af SAS’ samarbejdspartnere vil nu blive bedt om at få kryptering på deres netværk.