SAS og Norwegian side om side i Københavns Lufthavn. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

SAS holder Norwegian bag sig

På trods af passagertilbagegang var SAS også i 2015 Nordens største flyselskab.

De nærmer sig. Men heller ikke 2015 blev året, hvor Norwegian rent faktisk overhalede SAS og blev Nordens største flyselskab. SAS’ passagertal gik tilbage, men kun med knap 0,7 procent til omkring 27.094.000, mens Norwegian gik frem med 7,4 procent til 25.753.014 passagerer i 2015.

Norwegians 2015-fremgang er i procentpoint kun omkring halv så stor som årene før. I 2014 steg passagertallet således med 15,7 procent, mens stigningen i 2013 og 2012 var på henholdsvis 16,9 procent og 12,7 procent.

Men hvis ikke SAS tager sig sammen og får gang i væksten i 2016, så kan det meget vel blive året hvor Norwegian overhaler SAS. Retfærdigvis skal det nævnes, at Norwegians trafiktal også inkluderer passagerer, der ikke rejser hverken til eller fra Skandinavien. For hvor alle SAS’ ruter udgår fra Danmark, Norge eller Sverige, så flyver Norwegian på kryds og tværs af Europa samt fra Storbritannien til USA ved siden af flyvningerne til og fra Skandinavien.

30 nye fly
Om SAS kan holde Norwegian stangen i 2016 ved vi om et år. Men allerede nu ved vi i hvert fald, at SAS i løbet af 2016 modtager to nye Airbus A330-langdistancefly samt de første af i alt 30 nye Airbus A320neo-fly.

Desuden åbner selskabet en række nye ruter til foråret. Det er blandt andet ruter fra København til Boston og Reykjavik samt fra Stockholm Arlanda til Los Angeles. Og til efteråret åbner SAS to nye ruter fra Oslo og København til Miami. Så der kommer i hvert fald ekstra kapacitet at sælge for SAS.

I årets sidste måned rejste 1.886.000 passagerer med SAS. Det er en fremgang på 1,8 procent i forhold til samme måned året før. Til gengæld faldt belægningsprocent med tre procent til 69,2 procent. Det skyldtes at antallet af udbudte sædekilometre steg med 11,6 procent, mens antallet af solgte sædekilometre kun steg med 6,9 procent. Udbuddet voksede altså mere end efterspørgslen.

Foto: Morten Lund Madsen.