SAS i vildrede efter Skyways-konkurs

Med Skyways-konkursen tirsdag har SAS på under tre uger mistet to af de væsentligste selskaber til at levere passagerer ind til SAS-knudepunkterne i København og Stockholm.

Mange flyrejsende, hovedsageligt i Sverige, rev sig uden tvivl i håret i frustration, da det tirsdag morgen stod klart, at det svenske regionalflyselskab Skyways havde standset betalingerne og ville indgive konkursbegæring.

Men konkursen har uden tvivl også givet panderynker hos SAS. For på under tre uger har selskabet måtte se to af sine væsentligste nordiske samarbejdspartnere dreje nøglen om.

Først den 3. maj, hvor Cimber Sterling smed håndklædet i ringen. Og i går var turen så kommet til Skyways. De to selskaber har bidraget med enstor andel af fødetrafikken ind til København og Stockholm, som er alfa og omega for at SAS kan fylde sine fly fra de to knudepunkter til destinationer i Europa og resten af verden.

Skyways og SAS indgik i 2011 en tæt samarbejdsaftale, ligesom SAS tidligere har været medejer af Skyways. Indtil i går havde de to selskaber også både et code-share samarbejde og en interline-aftale.

Ikke selv herre over
SAS har ikke selv fly af en størrelse, der passer til at kunne overtage ruterne, og selskabet må derfor sætte sin lid til, at mindre regionale flyselskaber fylder hullerne ud. Men det er ikke noget, SAS selv er herre over.

”Det er for tidligt at sige noget om endnu hvad det betyder for vores transfertrafik,” er den kortfattede melding fra SAS’ kommunikationschef Anders Lindström.

SAS besluttede således tirsdag at åben ruten fra Stockholm til Visby allerede den 25. maj, hvilket er en måned tidligere end planlagt. Herudover er der indsat ekstra kapacitet på ruterne fra Gøteborg til København, Göteborg til Stockholm og fra Ängelhom til Stockholm.

Sverigeflyg meddelte tirsdag, at de er parate til at overtage flere af Skyways’ ruter. Men det er langtfra sikkert, at alle huller i Skyways-rutekortet bliver fyldt ud. Det viser erfaringen fra Cimber Sterlings konkurs. Her står indenrigsruten mellem København og Billund stadig uden et nyt flyselskab.

Anders Lindström vil meget hellere tale om, hvordan selskabet tirsdag gjorde hvad de kunne for at tage vare om de Skyways-passagerer, der var strandet her og nu i svenske, danske og europæiske lufthavne.

I alt har 12.000 Skyways-passagerer bestilt en flybillet videre fra København eller Stockholm med SAS i op til 12 måneder frem i tiden. De vil nu blive ombooket.