(Foto: Niklas Alm)

SAS indgår samarbejde om fly-tog produkt

Det bliver nu muligt at booke sin togbillet som en del af flybilletten, når man flyver med SAS til og fra Stockholm. Det er resultatet af en ny interline-aftale mellem SAS og det svenske jernbaneselskab SJ.

Det skal være nemt og ligetil at rejse med tog til og fra Arlanda før og efter flyrejsen. Det er essensen af den nye interline-aftale mellem SAS og SJ, det svenske jernbaneselskab.

Samarbejdet gør det muligt at købe billet til fly og tog på en og samme reservation. Rejsende kan flyve til Arlanda og rejse videre med toget, eller omvendt uden at skulle være bange for, at en forsinkelse kommer i vejen. Aftalen indebærer, at rejsende er omfattet af en særlig rejsegaranti, som sikrer, at man ikke taber transportrettigheden ved forsinkelser.

Konceptet kendes fra connecting flights flyselskaber imellem og princippet er det samme, men nu blot med toget som det ene ben på rejsen.

Lignende koncept ønsket i CPH
Ligesom i Arlanda kører toget også lige til døren i Københavns Lufthavn. Også her kommer mange rejsende til lufthavnen med toget og tager det på samme måde videre fra lufthavnen ved ankomst. Men selvom det svenske samarbejde mellem SAS og SJ skulle synes let at kopiere til Københavns Lufthavn, hvor både lyntog, intercitytog og regionaltog kører til, peger hverken DSB eller SAS på, at det på nuværende tidspunkt skulle blive en realitet.

”Vi har haft det første møde med DSB for at undersøge mulighederne for tilsvarende interlining mellem SAS og DSB i Danmark. Vi har dog foreløbigt måtte konkludere, at de system-tekniske forudsætninger ikke er til stede på nuværende tidspunkt,” oplyser pressechef hos SAS i Sverige, Elisabeth Manzi til CHECK-IN.dk.

Selvom DSB og Københavns Lufthavn indgik et strategisk partnerskab i 2010, som betød, at lyntog fra Fyn og Jylland nu kører videre ud til lufthavnen, er ambitionerne fra dengang endnu ikke realiseret.

Dengang skrev både Københavns Lufthavn og DSB, at de på sigt ville udvide samarbejdet med yderligere tiltag. Herindunder lød det, at rejsende skulle kunne tjekke ind og aflevere bagage på stationen, køre direkte med toget til lufthavnen og være omfattet af DSB’s Rejsetidsgaranti, som dækker, hvis uheldet skulle være ude, og flyet er fløjet.

Nu kan DSB dog oplyse, at dette ikke ligger i planerne for nærmeste fremtid.

”DSB har fokus på hjemmemarkedet, hvor vi koncentrerer os om at levere et bedre produkt til de danske togpassagerer, og vi har derfor i øjeblikket ingen overvejelser om at indgå i et samarbejde om internationale billetter,” siger salgs- og marketingsdirektør i DSB, Nicolai Eisenreich, da CHECK-IN.dk spurgte ind til potentialerne for et samarbejde tilsvarende det, SAS nu har indledt med SJ.

Ambitioner om at udvide i Sverige
I første omgang er det to jernbanestrækninger og i alt 11 stationer, som er omfattet af det nye samarbejde mellem SAS og SJ. De 11 stationer kan kombineres med samtlige SAS-destinationer i Skandinavien og Europa. På sigt håber SAS dog, at flere jernbanelinjer kan inddrages i samarbejdet.

”Ambitionerne er at udvide interliningen med SJ til at inkludere yderligere strækninger og stationer i Sverige, hvor afstanden til Arlanda gør toget til et attraktivt transport-alternativ til/fra lufthaven,” pointerer Elisabeth Manzi.

Med samarbejdet lægges der heller ikke op til, at toget skal afløse indenrigsflyene i Sverige.

På sigt er det intentionen, at det ikke kun er hos rejsebureauerne men også direkte hos SAS og SJ på deres hjemmesider, at rejsende skal kunne booke de nye interline-billetter. I første omgang skal de rejsende dog forberede sig på at skulle tjekke separat ind til både tog- og flyrejsen.

Indtil 17. december 2012 drev SAS og SJ et lignende interlining-samarbejde på hjemmesiden Flyrail.se, som omfatter for alle tog og busser. Denne løsning ser nu ud til at få en afløser, efterhånden som SAS og SJ vil udvide interlining-samarbejdet.