SAS indvier ny Business Class til New York

Den 1. februar vil SAS indsætte det første Airbus A330-fly med en helt ny BusinessClass. Premiereflyvningen er planlagt til rutenummer SK909 fra København til New York.

De trofaste SAS-kunder har ventet længe på, at det nye kabinekoncept på SAS´ langdistanceruter bliver introduceret. Men nu er der tilsyneladende lige oppe over, selvom SAS har været relativt fåmælt omkring den kommende kabineopgradering.

Det er i hvert fald et faktum, at flight SK909 fra København til New York-Newark den 1. februar gennemføres i et Airbus A330-fly med 32 sæder på Business Class, hvilket er den nye kabinekonfiguration med fire tværgående sæder fordelt på otte rækker i 1-2-1 konfiguration.

Inden udgangen af 2015 regner SAS med, at størstedelen af selskabets langditancefly er blevet opgraderet med nye sæder, bedre komfort, et nyt on-demand underholdningsssystem med store skærme i HD-kvalitet, trådløst internet samt strømudtag på alle klasser. Strømudtag er fordelt med et per passager på SAS Business og SAS Plus, mens SAS Go må nøjes med et per stolepar.Herudover er der USB-udtag til smartphone eller tablet ved hvert sæde.

På SAS Business kan alle sæder lægges ned til fuldt sengeleje, hvilket i branchen også kaldes “lie-flat-bed“. Sæderne der endda har en indbygget massagefunktion – er beklædt med linned fra Hästens.

Inden det ny on-demand underholdningssystem er indført i samtlige fly, tilbyder SAS i mellemtiden på SAS Business iPads fyldt med underholdningstilbud samt 20 forskellige digitale magasiner.

Uændret pris
Når SAS den 1. februar introducerer det nye BusinessClass vil billetpriserne være uforandrede i forhold til i dag. En enkeltbillet uden restriktioner fra København til New York på SAS Business vil således koste 25.230 kroner såvel før som efter den 1. februar, uagtet at produktet fra denne dato er klart bedre end i dag.

Det første fly med opgraderingen har registreringen LN-RKN og blev leveret til SAS i slutningen af januar 2004, hvor det blev døbt Erik Viking. Det er således det yngste A330-fly i flåden, der får lov at debutere med det nye kabinekoncept, hvorefter de øvrige tre A330´ere følger efter.

Hos SAS bekræfter pressechef Trine Kromann-Mikkelsen, at det er planen fra 1. februar at kunne tilbyde kabineopgraderingen på SK909 til New York.

“Det er korrekt, at vi har lagt flyet med et nyt kabinekoncept i fartplanen fra den 1. februar. Vi glæder os rigtig meget til at præsentere flyet for vores kunder, men vi bliver nødt til at tage forbehold for eventuelle ændringer i planlægningen,“ siger pressechefen til CHECK-IN.dk.

Rygtet om den første flyvning med den nye BusinessClass er nok allerede løbet i forvejen. Der er allerede nu reserveret seks af samtlige 32 BusinessClass-sæder tre måneder før den aktuelle flyvning.

SAS beskæftiger otte langdistancefly af typen Airbus A340-300 samt fire Airbus A330-300. I slutningen af 2015 ventes flyselskabet at modtage de første fire fly af typen A330-300Enhanced, der vil være udstyret med de nye kabiner og en marginalt bedre rækkevidde på grund af forbedret brændstoføkonomi.

SAS opererer i dag langdistancefly til New York, Chicago, Washington og San Francisco samt til Beijing, Shanghai og Tokyo. SAS flyver også til Houston fra Stavanger, men det sker med et indlejet Boeing 737-mellemdistancefly fra schweiziske PrivatAir.