Koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen, SAS (Foto: SAS)

SAS: Ingen planer om ikke-skandinaviske vilkår

SAS vil holde fast i skandinaviske overenskomster, selvom det gør produktionen dyrere. Men det kræver at medarbejderne ikke går amok i høje lønkrav.

Kunne SAS en dag finde på at følge i blandt andre Norwegian og Finnairs fodspor og ansætte personale i andre lande end Danmark, Norge og Sverige med helt andre løn- og arbejdsvilkår? At tanken ikke ligger selskabets ledelse fjern kunne man foranlediges til at tro i forlængelse af en udtalelse fra koncernchef Rickard Gustafson i forbindelse med præsentationen af selskabets kvartalsregnskab.

I en pressemeddelelse om regnskabet siger Gustafson:

”Det europæiske luftfartsmarked er under hastig forandring. Tendensen hen mod størst vækst i fritidsrejse-segmentet og en stigende prisfølsomhed hos kunderne, skaber udfordringer for rentabiliteten i luftfartsbranchen. På nuværende tidspunkt er SAS det eneste flyselskab, der opererer mellem Skandinavien og Europa, hvor besætninger udelukkende er underlagt skandinaviske ansættelsesvilkår,” pointerer Rickard Gustafson og fortsætter:

”På den baggrund må vi fortsætte med at ændre os for derved at sikre en langsigtet konkurrenceevne og et solidt udbytte for vores aktionærer,” siger Rickard Gustafson.

Koncernchefens udtalelser skal dog ikke forstås sådan, at SAS også en dag kunne finde på at ansætte flyvende personale på ringere vilkår end de skandinaviske overenskomster.

”Det er ikke vores politik og strategi. Vores plan er at vedblive med at have skandinaviske overenskomster,” understreger koncerndriftsdirektør Lars Sandahl Sørensen overfor CHECK-IN.dk.

Ikke gå amok
Det kræver dog at medarbejderne ikke stiller urealistiske krav, pointerer Lars Sandahl Sørensen.

”Det er vigtigt at vi sender et signal til medarbejderne om ikke at gå amok. At de ikke går ombord i urealistiske krav om høje lønninger og arbejdsvilkår,” fastslår Lars Sandahl Sørensen.

For politikken om at fastholde skandinaviske overenskomster gør SAS’ produktion dyrere end konkurrenternes.

”Den enorme konkurrence betyder, at hver eneste krone tæller. Og vores produktion er enormt højomkostningsbelagt. Bruttoudgifterne er bare højere end konkurrenternes. Derfor er det vigtigt at vi gennem overenskomstforhandlinger sørger for at SAS fortsat kan være konkurrencedygtig,” siger Lars Sandahl Sørensen.

Han var i sidste uge direkte involveret i forhandlingerne med de norske piloter om en ny overenskomst. Næsten 18 timer efter at tidsfristen egentlig var overskredet lykkedes det at lande en aftale.

Det gjorde det derimod ikke i Sverige, hvor parallelle forhandlinger endte uden en aftale. Derfor nedlagde 400 svenske SAS-piloter arbejdet fredag aften.

 

Relaterede artikler:

SAS-strejke er en realitet

Norsk SAS-strejke afværget

 

x

Læs Også

SAS vil have flere gebyrindtægter

SAS vil teste betalingsvilligheden for forhåndsreservering af flere sæder på interkontinentale flyvninger. To ruter er valgt ud til den særlige test.

SAS opsiger codeshare med Star Alliance-partner

SAS afslutter et langvarigt samarbejde med Egyptair om codeshare til Cairo og sender i stedet passagererne afsted med Lufthansa via Frankfurt.

SAS tilpasser kapaciteten

Belægningen i SAS-flyene faldt dramatisk i januar til 63,9 procent, og det på trods at, at SAS på forhånd havde tilpasset den totale kapacitet.

USB-stik på vej i SAS Boeing 737

SAS er i gang med at udrulle USB-stik i sæderne på de ældre fly af typen Boeing 737 og Airbus A320. Alle A320neo har nye kabiner med USB-stik.

Ikke komplet Plus-produkt med SAS fra Aarhus

SAS markedsfører lounge-adgang og Fast Track inkluderet i Plus-billetter på syv udenlandske ruter fra Aarhus Lufthavn. Men ydelserne findes ikke.

SAS tvunget til at flytte generalforsamling

SAS har endnu ikke fundet afløseren for Fritz Schur på formandsposten i selskabets bestyrelse, og derfor må generalforsamlingen udsættes en måned.