Airbus A320-200neo fra SAS. (Foto: SAS)

SAS Ireland i luften 3. december

Den 3. december går SAS’ kontroversielle irske datterselskab på vingerne med sine første flyvninger mellem London og CPH. Senere følger flyvninger indenfor Skandinavien.

Søndag den 3. december 2017 bliver en mærkedag i SAS’ 71 år lange historie. Om det bliver en god eller dårlig dag, afhænger af øjnene der ser. Det er nemlig dagen hvor det første fly fra SAS’ nye irske datterselskab, Scandinavian Airlines Ireland, sættes i produktion. Det vil være første gang at SAS’ mellemdistancefly ikke bliver opereret af selskabet selv på sin skandinaviske driftstilladelse.

Flyet får desuden ikke base i Oslo Gardermoen, Stockholm Arlanda eller Københavns Lufthavn, sådan som det i dag er tilfældet for SAS’ mellem- og langdistancefly. Det vil have base i London Heathrow-lufthavnen og personalet, der bliver tilknyttet flyet vil være ansat i Scandinavian Airlines Ireland på britiske løn- og arbejdsvilkår. Et setup, der ikke ligefrem har vakt jubel hos de skandinaviske fagforeninger, som i dag organiserer SAS’ piloter og stewardesser.

Scandinavian Airlines Ireland skal over de kommende år have tilført i alt ni af de 30 nye Airbus A320neo-fly, som SAS får leveret i en lind strøm. Det første af Scandinavian Airlines Ireland’s neo-fly bliver indsat på ruten mellem London Heathrow og Københavns Lufthavn, og den første flyvning finder sted på rutenummer SK501 fra Københavns Lufthavn mod Heathrow Airport søndag den 3. december kl. 07.45.

Fem ud af seks daglige rotationer
I første omgang vil to af de seks daglige returflyvninger på ruten blive opereret af Scandinavian Airlines Ireland. Men allerede den 12. december indsættes neo-fly nummer to, så Scandinavian Airlines Ireland kommer op på at skulle operere fem ud af de seks daglige rotationer på ruten mellem London og København.

Ved årsskiftet overtager Scandinavian Airlines Ireland nogle af flyvningerne mellem London Heathrow og Stockholm Arlanda. I første omgang to af de seks daglige returflyvninger. Men allerede i midten af januar er man oppe på fire af de seks daglige rotationer.

Sådan fortsætter det frem til den 5. marts næste år, hvor Scandinavian Airlines Ireland’s Airbus A320neo-fly begynder at påtage sig den opgave, som er den mest kontroversielle del af det nye setup. På den dag indsætter SAS nemlig for første gang flyene fra det irske datterselskab på en intraskandinavisk rute, når irerne begynder at betjene en eftermiddagsrotation på ruten mellem Stockholm og København inden flyet vender tilbage til sin hjemmebase i London Heathrow. På den måde kommer personale på irske vilkår til at arbejde på en flyrute mellem Danmark og Sverige.

Møder hårdest konkurrence
Ved at etablere basen i London og operere flyvninger til Skandinavien håber SAS, at driftsomkostningerne for London-ruterne bliver lavere end i dag, hvor ruterne opereres med skandinavisk ansat personale.

SAS etablerer i løbet af 2018 en lignende base i Málaga med Airbus A320neo-fly i regi af Scandinavian Airlines Ireland.

Når SAS har valgt London Heathrow og Málaga, så skyldes det, at markedet mellem Skandinavien og London samt markedet mellem Skandinavien og Málaga er blandt de markeder, hvor SAS møder hårdest konkurrence fra blandt andre Norwegian. Et selskab, som allerede flyver til Skandinavien fra baser udenfor Skandinavien. Det som SAS snart også begynder på.

De fly, der bliver baseret i London Heathrow og Málaga vil have samme kundetilbud og udseende som SAS-flyene på de skandinaviske baser og med tilsvarende krav til sikkerhed og standarder.

Vakte stor opsigt
SAS har i alt bestilt 30 nye Airbus A320neo-fly og har indtil videre modtaget 12 fly, som er blevet indregistreret i Norge og Sverige på SAS’ fællesskandinaviske driftstilladelse og er blevet stationeret på selskabets skandinaviske baser. Men fly nummer 13, 14 og 15 står til at få irsk registrering (EI-SIA, EI-SIB oh EI-SIC, red.) og dermed komme på Scandinavian Airlines Ireland’s driftstilladelse. Det er de fly, samt i alt yderligere op til seks nye neo-fly, som skal stationeres på de to nye baser i London Heathrow og Málaga.

Det vakte stor opsigt, da SAS i februar i år løftede sløret for baseetableringen udenfor Skandinavien. Etableringen af de to baser er en torn i øjnene på de danske og skandinaviske SAS-piloter, da SAS meget tydeligt har meldt ud, at det handler om at kunne producere billigere, fordi de lokalt ansatte piloter i London og Málaga selv skal betale de sociale omkostninger, der til gengæld tynger hårdt i de skandinaviske pilotoverenskomster.

 

Relaterede artikler:

SAS udsætter opstart af Heathrow-base

A320neo-fly på SAS-baser i London og Málaga

SAS sætter navn på nye baser

SAS: Ansatte vil gerne flyttes til udenlandske baser

SAS åbner nye baser og udflager til Irland

x

Læs Også

Færøsk kritik af ny rabatmodel i CPH

Den nye rabatmodel i Københavns Lufthavn er ikke indenfor rækkevidde for Færøerne og Grønland, og transportministeren glider af på ansvaret, mener færøsk folketingsmedlem.

SAS blandt de sikreste flyselskaber i verden

SAS og 19 andre flyselskaber er de sikreste selskaber blandt i alt mere end 400 flyselskaber.

Fortsat Emirates-fremgang i CPH

Emirates fortsatte i 2017 passagerfremgangen i CPH, mens konkurrenten Qatar Airways oplevede et lille dyk i kølvandet på massiv fremgang.

SAS er presset på Berlin-rute

Konkurrencen mellem Købenavn og Berlin er hårdere end nogensinde før, og SAS har ikke mulighed for at flyve mere på grund af manglende tilladelser.

CPH’s største byggeri i nyere tid godt på vej

Mandag nåede Københavns Lufthavn en milepæl for det største byggeri i 20 år, som skal skabe bedre plads til de største fly.

Fritz Schur stopper som SAS-formand

Den danske erhvervsmand Fritz Schur stopper til marts som bestyrelsesformand for SAS.