SAS Airbus A320-200neo (Foto: Bene Riobó | Creative Commons 4.0)

SAS Irland-flyvninger atter udsat

Det første fly fra Scandinavian Airlines Ireland skulle have været i luften i søndags, men SAS må endnu engang udsætte opstarten.

Søndag i sidste uge blev ikke den mærkedag i SAS’ historie, som der ellers var lagt op til. Det skandinaviske flyselskabs nye irske datterselskab, Scandinavian Airlines Ireland, kom nemlig ikke i luften, sådan som det ellers var planen.

Når det ikke lykkedes Scandinavian Airlines Ireland at sende det første fly i luften, så skyldes det ikke, at SAS helt har opgivet at operere nogle af sine mellemdistancefly på ikke-skandinaviske driftstilladelser og med personale ansat udenfor Skandinavien. Det er stadig planen. Og på søndag, den 10. december, skulle selskabet gerne være klar til at sende sit første Airbus A320neo-fly afsted på flyvninger mellem London Heathrow og København.

Den forsinkede opstart for Scandinavian Airlines Ireland skyldes, at Airbus er forsinket med at få de nye Airbus A320neo-fly leveret til SAS. Det første fly til Scandinavian Airlines Ireland kom således først til Stockholm Arlanda torsdag i sidste uge.

Har ikke vakt jubel
Flyet får base i London Heathrow-lufthavnen og personalet, der bliver tilknyttet flyet, vil være ansat i Scandinavian Airlines Ireland på britiske løn- og arbejdsvilkår. Et setup, der ikke ligefrem har vakt jubel hos de skandinaviske fagforeninger, som i dag organiserer SAS’ piloter og stewardesser.

I første omgang vil to af de seks daglige returflyvninger på ruten mellem London Heathrow og København blive opereret af Scandinavian Airlines Ireland. I løbet af december indsættes neo-fly nummer to, så Scandinavian Airlines Ireland kommer op på at skulle operere fem ud af de seks daglige rotationer på ruten mellem London og København. Ved årsskiftet overtager Scandinavian Airlines Ireland nogle af flyvningerne mellem London Heathrow og Stockholm Arlanda.

Sammenlagt vil der være 43 ruter, hvor Scandinavian Airlines Ireland kommer til at flyve mere eller mindre regelmæssigt. Af disse er 17 fra Stockholm, 16 fra København og 10 fra Oslo. Tre ruter er intra-skandinaviske, henholdsvis Stockholm-København, Stockholm-Oslo og København-Bergen.

Leveret i en lind strøm
Scandinavian Airlines Ireland skal over de kommende år have tilført i alt ni af de 30 nye Airbus A320neo-fly, som SAS får leveret i en lind strøm. Det første fly til Scandinavian Airlines Ireland får registreringen EI-SIA og er fly nummer 13 ud af de 30 fly. Fly nummer 14 og 15 skal også bruges af Scandinavian Airlines Ireland.

Det vakte stor opsigt, da SAS i februar i år løftede sløret for baseetableringen udenfor Skandinavien. Etableringen af de to baser er en torn i øjnene på de danske og skandinaviske SAS-piloter, da SAS meget tydeligt har meldt ud, at det handler om at kunne producere billigere, fordi de lokalt ansatte piloter i London og Málaga selv skal betale de sociale omkostninger, der til gengæld tynger hårdt i de skandinaviske pilotoverenskomster.

 

 

Relaterede artikler:

Her er det samlede ruteprogram for SAS Ireland

Piloter overrasket over SAS Ireland på skandinaviske ruter

SAS Ireland i luften 3. december

SAS udsætter opstart af Heathrow-base

Pilotformand: SAS oplever os som et problem

SAS sætter navn på nye baser

x

Læs Også

VisitDenmark: Mahan-rute hurtigt glemt

Danmark gik med lukningen af iranske Mahan Airs CPH-rute i 2017 glip af op mod 10.000 kinesiske overnatninger, vurderer VisitDenmark.

Ny Nordica-rute til København

Det estiske flyselskab Nordica, der i forvejen flyver for SAS, åbner næste forår den tredje direkte rute til Københavns Lufthavn.

SAS-fly skal lande på taxivej

Hovedbanen i Thessaloniki Makedonia-lufthavnen er midlertidigt lukket, og derfor skal flyene lande på en taxivej. EasyJet afviser at sikkerhedsmæssige årsager, men SAS gennemfører.

SAS i kraftig reduktion på Miami-rute

SAS lagde ud med daglige flyvninger fra Skandinavien til Miami, men i den kommende sommer flyves der kun tre gange om ugen.

Begejstring i Miami over skandinaviske ruter

SAS’ direkte ruter fra de skandinaviske hovedstæder har givet pote for Miami International Airport med 140.000 passagerer i de første 12 måneder.

SAS indfører kuffertløse USA-billetter

SAS udvider muligheden for at købe billetter kun med håndbagage til også at omfatte USA-flyvninger. Dermed bliver det lettere at sammenligne priser.