Boeing 787-8 Dreamliner på besøg i Oslo Lufthavn i maj 2012. (Foto: Andreas Krog)

SAS kigger på Dreamlineren

SAS kigger på Boeings 787 Dreamliner som nyt langdistancefly. SAS-folk fik således en prøvetur, da flyet i sidste uge var i Oslo og besøge Norwegian, der har bestilt det nye fly. En beslutning forventes i år.

Da Boeings 787 Dreamliner i sidste uge besøgte Oslo Gardermoen lufthavnen, sad Norwegian tungt på de rundvisninger og prøveflyvninger, der blev afviklet. Norwegians karismatiske topchef, Bjørn Kjos tog i mod og viste verdenspressen rundt i flyet, mens Boeing-repræsentanterne holdt sig mere i baggrunden. Som indtil videre eneste skandinaviske køber af flyet, var det forståeligt nok at Norwegian fik lov at sole sig i Dreamlinerens skær.

Men da flyet efter fire dages besøg satte kursen fra Oslo mod Italien havde en håndfuld repræsentanter for SAS sneget sig ombord, og de fik en oplevelse af hvordan det er at flyve med det nye fly. For Norwegian bliver ikke nødvendigvis den eneste Boeing 787-operatør i Skandinavien. SAS kunne nemlig også være interesseret i det nye fly, der blandt andet har et langt lavere brændstofforbrug end andre langdistancefly. En meget væsentlig faktor i en tid, hvor priserne på flybrændstof er tårnhøje og gør et stort indhug i indtjeningen i alle flyselskaber.

Beslutning i år
SAS er i gang med at se på hvilken flytype, der kunne afløse selskabets omkring 11 år gamle flåde af i alt 11 Airbus A330 og A340 langdistancefly. Selskabet forventer at træffe en beslutning senere i år, og valget står mellem Boeings 787 Dreamliner og Airbus A350XWB (xtra wide body).

De første eksemplarer af Dreamlineren blev leveret sidste år, mens den allerførste testmodel af A350’eren først nu er ved at blive samlet. Men SAS-folkene har været på besøg hos Airbus og fået en fornemmelse for kabinestørrelsen.

”Rumfølelsen er enorm på Airbus A350XWB – større end i konkurrenten fra Boeing, siger informationschef Knut Morten Johansen fra SAS.

Hvis SAS måtte vælge 787’eren på bekostning af Airbus’en, så ville det ikke blive i den 787-8 version, som Norwegian ønsker at bruge. Så ville det sandsynligvis blive den større 787-10 version, der giver plads til omkring 300 passagerer i SAS’ konfiguration med Business Class, Economy Extra og Economy.

Boeing har ikke endnu 787-10’eren på vej til salgshylderne. Det er endnu blot en længere udgave af de to nuværende modeller, 787-8 og 787-9, som Boeing har luftet som en mulighed for luftfartsselskaberne.

Ifølge Boeings hjemmeside koster de to nuværende modeller i gennemsnit 1,1 og 1,3 mia. kroner per styk. SAS kom ud af første kvartal i år med et underskud på omkring 1 mia. kroner. Så de nye fly skal sandsynligvis leases, uanset om det bliver Boeing eller Airbus.

Læs også:

På besøg i Dreamlineren