SAS klipper båndene til bmi

SAS valgte for nylig at opsige den kommercielle samarbejdsaftale med British Airways. Nu er turen kommet til British Midland (bmi), hvor de åregamle codeshare-aftaler vil blive afviklet som følge af Lufthansas salg af selskabet.

I 1989 erhvervede SAS en større aktiepost i det britiske luftfartsselskab British Midland (bmi). Aktieposten var oprindeligt på 50 procent, men blev løbende reduceret til 20 procent, indtil SAS med virkning fra den 1. oktober 2009 afhændede aktieposten til Lufthansa for 311 mio. kroner.

Forinden var gået en årrække med milliardstore tab på investeringen i det underskudsplagede luftfartsselskab.

I år 2000 indtrådte bmi i Star Alliance, hvor SAS i forvejen var repræsenteret. Under Star Alliance-samarbejdet udviklede SAS og bmi et tæt samarbejde med codeshare på en lang række ruter mellem Skandinavien og Storbritannien.

Codeshare samarbejde ophører
Efter Lufthansa for nylig solgte bmi til British Airways fra den konkurrerende oneworld-alliance, har SAS netop taget skridt til at opsige alle aftaler med bmi.

Fra vintertrafikprogrammets ikrafttræden fra udgangen af oktober måned vil alle codeshare-samarbejdsaftaler mellem SAS og bmi ophøre.

Fra Danmark betyder det, at der ikke længere kan bookes billetter på SK-rutenummer på bmi Regionals ruterfra København til Edinburgh og Glasgow. Fra de øvrige markeder er det Bergen ogStavanger, der bliver berørt, idet SAS ikke længere vil samarbejde med bmi om ruterne fra disse byertil London-Heathrow.

Fra Bergen vil SAS allerede afslutte samarbejdet fra den 23. maj, hvor allerede bookede passagerer i stedet vil blive henvist til at rejse med SAS via Oslo eller København.

Bmi Regionalflyver også mellem Aberdeen og Esbjerg, men denne rute er ikke omfattet af codeshare-aftalen med SAS. Bmi Regional blev torsdag solgt til Sector Aviation Holdings Ltd (SAH).

SAS kunne tidligere på ugen meddele, at det billettekniske samarbejde med British Airways var blevet opsagt for alle nybookinger efter den 1. maj. Der er således lagt op til, at SAS i fremtiden vil gøre sit yderste for at undgå at føde trafik ind til det store trafikknudepunkt i London.