SAS køber pilotfridage til overpris

Mangel på piloter får SAS til at købe fridage af selskabets kaptajner til en overpris på 100 procent. En enkelt vagt kan udløse en betaling på 25.000 kroner.

Hvis man er flykaptajn i SAS og har lyst til at give afkald på sin ferie, så er der lidt ekstra penge at tjene. Det er konsekvensen af, at SAS i øjeblikket mangler piloter og gennem sommeren har døjet med mange aflysninger.

Det er ikke unormalt, at SAS køber fri- og feriedage af piloterne i særlige situationer, hvor der er mange sygemeldinger eller andre situationer, hvor der kan være mangel på piloter. I sådanne tilfælde betaler SAS otte procent af en månedsløn ved korte vagter og 14 procent af en månedsløn ved længere vagter.

Men i øjeblikket er der dobbelt op på nogle af de vagter, der akut skal besættes. Det betyder, at SAS betaler henholdsvis 16 og 28 procent af en månedsløn for én vagt afhængig af varigheden. Da en kaptajn i SAS i gennemsnit tjener omkring 90.000 kroner om måneden, vil en lang vagt udløse en betaling på omkring 25.000 kroner.

Hos SAS ønsker man ikke at kommentere på piloternes vilkår, men selskabet understreger, at man går langt for at sikre regulariteten.

“Vi gør alt hvad der står i vores magt for at sikre, at passagererne kommer frem til deres destinationer og hjem fra ferie her i højsæsonen,” siger kommunikationskonsulent Randi Baasch fra SAS til CHECK-IN.dk.

‘Kunderne skal kunne regne med SAS’
Hos Sydbank noterer aktieanalysechef Jakob Pedersen sig også, at SAS vil strække sig meget langt for at undgå at genere endnu flere kunder, end det allerede har været tilfældet gennem sommeren.

“Det fortæller mig, hvor afgørende det er for SAS, at regulariteten kommer op. SAS lever af sit produkt, og man er sædvanligvis villig til at gå meget langt for at undgå strejker og andre driftsforstyrrelser. Det er vigtigt for et brand, at kunderne altid kan regne med SAS.”

Jacob Pedersen forventer, at sommerens aflysninger kommer til at koste SAS et større tocifret millionbeløb, men samtidig understreger han, at udfordringerne er tidsmæssigt afgrænset.

“Det er dyrt, men det er nødvendigt adressere problemet. Det er kun dyrt i en kort periode, men det svigt passagererne ellers ville kunne opleve, kan potentielt blive et større problem,” understreger Sydbank-analytikeren.

 

Relaterede artikler:

500 SAS-aflysninger i juli

Atter MD-82 på SAS-ruter

SAS-piloter bekymret for varemærket

Over 3.000 SAS-aflysninger siden årsskiftet