SAS Airbus A330 ved gaten i Miami. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

SAS i kraftig reduktion på Miami-rute

SAS lagde ud med daglige flyvninger fra Skandinavien til Miami, men i den kommende sommer flyves der kun tre gange om ugen.

I slutningen af september 2016 åbnede SAS en daglig rute mellem Skandinavien og Miami. Afgangene blev i første omgang fordelt med fire ugentlige fra Oslo og tre om ugen fra København, således at der årligt ville blive udbudt 190.000 sæder årligt til destinationen, som blev den syvende for SAS i USA.

Men trods en stor succes siden opstarten, er ruten blevet offer for kapacitetsmangel, da flyet skal deles med Boston-ruten, der tidligere blev betjent af et indlejet Boeing 737-fly fra schweiziske PrivatAir.

Derfor vil SAS i det kommende sommertrafikprogram kun flyve tre gange om ugen mellem Skandinavien og Miami fordelt på to afgange fra København Lufthavn samt en ugentlig afgang fra Oslo Lufthavn.

“Vi er meget tilfredse med den opstart vi har fået i Miami-markedet. Kunderne har taget godt imod vores udbud, og vi har set en meget stærk efterspørgsel specielt i ferie- og vinterperioden. Samtidig er der perioder på året, i løbet af forår og efterår, hvor andre markeder er væsentlig stærkere. Derfor har vi valgt at betjene Miami med færre frekvenser i sommerprogrammet til fordel for Boston, hvor vi øger produktionen,” siger pressechef Mariam Skovfoged fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

Ny Stockholm-rute skal være sæsonbetjent
Det betyder også, at den nye rute mellem Stockholm og Miami, der blev indviet under stor festivitas søndag den 29. oktober i år, bliver sat på pause, når sommertrafikprogrammet træder i kraft i slutningen af marts 2018.

“Ruten fra Stockholm til Miami er tiltænkt som en vinterrute, som vi planlægger at fortsætte med, da vi ser meget stærk efterspørgsel i vintersæsonen på Miami. På sigt er vores ambition at betjene begge destinationer med et øget antal frekvenser året rundt,” lyder det fra pressechefen.

SAS betjener ruten med Airbus A330-300, der har plads til 262 passagerer fordelt på tre klasser, henholdsvis 32 på Business Class, 56 på SAS Plus samt 174 på SAS Go.

I de første 12 måneder af rutens levetid har der alene været 72.388 passagerer til og fra Københavns Lufthavn., og det er lidt mere end ruten mellem København og Boston, der fra 1. oktober 2016 til 31. september 2017 har tiltrukket 60.649 passagerer fordelt på afgange fra både SAS og Norwegian.

 

Relaterede artikler:

SAS reducerer Boston og Miami før tiden

SAS indsætter A330-fly på Boston-rute

OSL og CPH må aflevere Miami-afgang til Stockholm

SAS åbner Boston-rute fra CPH

SAS åbner ruter til Miami og Los Angeles

x

Læs Også

Flyselskaber begejstrede over takstnedsættelse

Danish Air Transport og SAS tager begge positivt imod Københavns Lufthavns udspil om at sænke taksterne fra den 1. april 2018, og der er prisnedsættelser på vej.

VisitDenmark: Mahan-rute hurtigt glemt

Danmark gik med lukningen af iranske Mahan Airs CPH-rute i 2017 glip af op mod 10.000 kinesiske overnatninger, vurderer VisitDenmark.

Ny Nordica-rute til København

Det estiske flyselskab Nordica, der i forvejen flyver for SAS, åbner næste forår den tredje direkte rute til Københavns Lufthavn.

SAS-fly skal lande på taxivej

Hovedbanen i Thessaloniki Makedonia-lufthavnen er midlertidigt lukket, og derfor skal flyene lande på en taxivej. EasyJet afviser at sikkerhedsmæssige årsager, men SAS gennemfører.

Begejstring i Miami over skandinaviske ruter

SAS’ direkte ruter fra de skandinaviske hovedstæder har givet pote for Miami International Airport med 140.000 passagerer i de første 12 måneder.

SAS indfører kuffertløse USA-billetter

SAS udvider muligheden for at købe billetter kun med håndbagage til også at omfatte USA-flyvninger. Dermed bliver det lettere at sammenligne priser.