SAS indskrænker adgangen til 42 lounges i Europa (Grafik: Great Circle Mapper)

SAS-kunder bekymrede over lounge-plan

Beslutningen fra SAS om at lukke for adgangen til i alt 47 lounges har skabt vrede, forvirring og bekymring hos en række SAS-kunder.

Nyheden om, at SAS vil indskrænke adgangen til en række tredjepartslounges i Europa og tildels i Asien, er blevet modtaget af flyselskabets kunder med en del kritik. Læserne på CHECK-IN.dk har også reageret, og der var i løbet af hele torsdagen en livlig debat på sitet om emnet.

Reaktionerne var mangfoldige. Nogle rejsende ville straks annullere alle billetbestillinger med SAS til 2017, mens andre tørt konstaterede, at nu måtte man tilbage til KLM og Lufthansa igen. Andre trak på skuldrene fordi netop deres favoritlufthavne ikke var omfattet af lounge-lukninger.

“Det er hårde tider for alle i branchen, men med disse tiltag kommer SAS til, at ligne alle andre virksomheder mere og mere med fuld fart mod bunden og det kun er Low Cost der virker. Det race er farligt, for der er billigere alternativer til SAS og jeg vil gerne blive en loyal kunde, men det er svært, at forblive det, når der er benefits eller ting der gør rejselivet lettere, der forsvinder. Så hvis SAS vil vedblive at være min foretrukne leverandør, så skal der altså service til,” skriver Kristian Bjørn Laursen.

Denne og andre af de flere end 30 læserkommentarer præsenterede vi for SAS, som naturligvis ikke var helt upåvirket af læserstormen.

“Det gør selvfølgelig indtryk, at der er forvirring blandt nogle af vores passagerer i forhold til vores opsigelse af samarbejde med tredjepartlounges. Jeg forstår godt, at der er nogle, som bliver bekymrede, når der har floreret forkerte oplysninger, om at lounges og fast track lukker verden over. Men dette er ikke korrekt.  Det er vigtigt at pointere, at der stadigvæk er adgang til SAS´ egne lounges, som vi forbedrer og investerer i. Og der er stadig adgang til over 1.000 lounges på verdensplan via Star Alliance og næsten samme antal fast track som i dag,” siger Mariam Skovfoged, der er pressechef hos SAS i Danmark, til CHECK-IN.dk.

For få passagerer til en del tredjepartslounges
SAS har tilsyneladende været igennem en øvelse, hvor man har set på, hvor mange der bruger de såkaldte trejdepartlounges, der mod betaling stilles til rådighed af lufthavnene til flere forskellige flyselskaber. Derfor lukkes adgangen til i alt 42 lounges i europæiske lufthavne, fire i Asien samt en enkelt i USA.

Lukning af adgang til de første otte europæiske lounges samt loungen i Tokyo-Narita lufthavnen sker fra den 1. januar. Det er SAS-passagerer rejsende fra Billund, Dubrovnik, Dublin, Nice, Riga, Split, Venedig og Vilnius, der først kommer til at mærke til den nye ordning. Fra den 1. februar følger de resterende 34 lounges i Europa samt lounges i Boston, Hong Kong, Beijing og Shanghai.

“Vi har flere lounges, hvor der er rigtig mange passagerer, og hvor vi gerne vil forbedre den oplevelse for gæsterne. Derfor giver det mening at se på, hvor mange kunder vi har, der benytter tredjeparts-lounger i forhold til, hvor mange, der bruger vores egne og star alliance-loungerne. Vi investerer i og opgraderer vores egne lounges i for eksempel Oslo, Arlanda, New York, Chicago og Paris. Det kommer vores rejsende til gode,” understreger Mariam Skovfoged.

Skuffelse blandt jyske rejsende
Lukningen af adgangen til lounges i Aalborg og Billund vil især ramme de jyske rejsende, der benytter SAS-ruterne i Skandinavien, hvilket har fået flere af vores jyske læsere til at reagere.

“For mig personligt kommer det uden tvivl til at betyde færre rejser med SAS. Mine ferierejser starter oftest ud af Billund, hvor jeg nu ikke længere kan bruge mit EuroBonus Diamond til noget, hvis jeg vælger SAS. Derudover har jeg måske adgang til fast track og lounge ude på slut destinationen. Det gider jeg da ikke bruge tid på at sætte mig ind i, hver gang jeg skal booke en rejse. Fra nu af bliver det Brussels, Lufthansa, Airberlin eller Ryanair (med tilkøb af fasttrack). Der er jeg da sikker på, hvilket serviceniveau jeg får på billetten,” lyder det fra Henrik Amby.

Hos SAS er man tilsyneladende af den opfattelse, at pendlerne ikke i større omgang benytter lounges i Aalborg og Billund, da man møder op i sidste øjeblik for at gå direkte ud til flyet. Derfor har det været vigtigere at beholde fast track end loungeadgang.

“I forhold til Aalborg og Billund, ved vi for pendlernes vedkommende, at tid, smidighed og fleksibilitet er vigtigst. Mange af vores pendlere og transferpassagerer benytter primært loungen i København, hvor de stadigvæk har adgang. Til gengæld sætter de pris på at kunne komme hurtigt igennem lufthavnen, og derfor holder vi for eksempel fast i fast track i både Billund og Aalborg,” siger pressechefen.

Selvom om der fortsat er adgang til fast track i Billund og Aalborg, formilder det dog ikke alle rejsende, da nogle stadig vil savne adgang til King Hamlet Lounge i Billund, når der rejses til København, Stockholm eller Oslo fra Billund Lufthavn.

“Personligt vil jeg overveje min rejsestrategi meget grundigt, for bortset fra afstanden til Aarhus Lufthavn kontra Billund Lufthavn (bor i Aarhus) er der vist ikke noget der længere “binder mig” til SAS og Star Alliance. Værdien af at være EuroBonus Gold/Diamond er stille og roligt ved at fordufte – som morgendug på en jysk mark……og jeg fornemmer at “oprøret” denne gang stille og roligt breder sig,” mener Henrik Schwert.

 

Relaterede artikler:

SAS: Massestop for adgang til lounges

Første SAS City Lounge er åbnet

SAS fortsætter lounge-udrulning

SAS-indenrigskunder får loungeadgang

SAS åbner mini-lounges