SAS Airbus A340-300.

SAS-kunder får færre muligheder til Nordamerika

At SAS står uden for det såkaldte Atlantic Plus Plus-samarbejde rammer nu SAS-kunder til og fra Nordamerika.

Fra 9. maj har det ikke længere været muligt at købe en SAS-billet til Nordamerika og eksempelvis rejse ud med SAS og hjem med Lufthansa, United eller Air Canada til den samme pris, som hvis man havde fløjet retur med SAS.

Denne mulighed for at købe en billet hos SAS og ændre rejserute uden at billetprisen ændrer sig, eksisterer således ikke længere. Nu skal turen gå ud og hjem med SAS. Så hvis man eksempelvis flyver til Denver med SAS via Chicago og derfra videre med United, så skal turen også gå denne vej tilbage for at få den billigste SAS-pris. Tidligere kunne man eksempelvis vælge at flyve Denver – Frankfurt med Lufthansa og derfra videre til København med Lufthansa eller SAS uden at prisen ændrede sig.

Går hårdt ud over SAS
Det ophørte billetsamarbejde er blot den seneste i en perlerække af forringelser, som SAS har måttet sluge, da selskabet ikke er med i det såkaldte Atlantic Plus Plus-samarbejde. Det består af netop United, Air Canada og Lufthansa samt sidstnævntes datterselskaber Brussels, Swiss og Austrian. De har indgået et tæt samarbejde om trafikken over Nordatlanten. Men for at få lov til det, har konkurrencemyndighederne krævet, at selskaberne indskrænker deres samarbejder med andre selskaber på trafikken over Atlanten.

Og det går hårdt ud over SAS, der ellers har været en tæt samarbejdspartner til United og især Lufthansa. Tidligere i denne måned stoppede SAS og Lufthansa således sit 18 år lange joint venture. Lufthansa gjorde det over CHECK-IN.dk også meget klart, at man nu selv ville satse offensivt på at tiltrække kunder på det skandinaviske med.

De to selskaber bevarer dog deres codeshare-samarbejde, men er fremover ikke tættere knyttet end de begge er til mange af de andre selskaber i Star Alliance.

For at United kunne få lov at gå med i Atlantic Plus Plus, stillede konkurrencemyndighederne blandt andet krav om, at United skulle stoppe sit ellers velfungerende salgssamarbejde med SAS. Det gjorde de, og det betød samtidig et farvel til United-codeshare på SAS’ USA-ruter.