LN-RKP da det blev gjort klar til levering til SAS.

SAS: Langdistancefly klar til marts

Med ni måneders forsinkelse forventer SAS at kunne sætte sit reservefly til langdistanceflåden i produktion til marts.

Alt godt kommer som bekendt til den der venter. Og forventningens glæde er den største. To ting som man formentlig kan skrive under på hos SAS. For her har man i omkring et år ventet på det Airbus A340-fly, som selskabet gerne ville have ind i sin flåde som back up for sine 11 langdistancefly. Men en tvist mellem den tidligere lejer, LAN Chile, og flyets ejer, Airbus, har forsinket leveringen.

Nu ser der ud til at være lys i horisonten. Og det så meget, at SAS har sat en omtrentlig dato på hvornår flyet første gang skal tørne ud med passagerer ombord i fulde SAS-farver.

”Flyet er kommet til Europa. De sidste papirer er ved at blive ordnet og vi forventer at sætte flyet i drift fra medio marts næste år,” siger pressechef i SAS, Trine Kromann-Mikkelsen, til CHECK-IN.dk.

Malet og navngivet
Mens LAN og Airbus har forsøgt at redde trådene ud og blive enige, har flyet gennem flere måneder stået parkeret i et hjørne af Santiago’s lufthavn i Chile i fuld SAS-bemaling.

Nu ser tingene ud til at være faldet på plads. Den 5. november blev det omregistreret fra chilensk til norsk flyregister og fik kendingsbogstaverne LN-RKP. SAS har leaset flyet fra Airbus i en periode på seks år og derfor er det også blevet malet i SAS-farver og fået navnet ”Torfinn Viking”.

Anderledes sommer
I 2012 havde SAS en mareridtssommer med en lang stribe af forsinkelser og aflysninger af langdistanceflyvninger på grund af mindre uheld med det ene fly efter det andet. Selskabet var sågar nødt til akut at indleje en Boeing 777’er fra Euro Atlantic til at vikariere.

Derfor besluttede SAS i december samme år at lease et Airbus A340-fly magen til dem selskabet selv har syv af. Det skulle fra juni 2013 stå klar i Københavns Lufthavn til at blive sat ind, når der var problemer med de andre fly eller de var ude til planlagt vedligehold. På den måde håbede SAS at sommeren 2013 ville blive helt anderledes end sommeren året før.

Indleje sommervikar
Men en strid mellem den tidligere bruger af flyet, chilenske LAN, og flyets ejer, Airbus, betød i første omgang at overleveringen til SAS måtte udskydes til oktober umiddelbart inden vinterfartplanens ikrafttræden. I stedet måtte SAS indleje en sommervikar fra amerikanske Omni Air i form af et ældre Boeing 767-fly med en kabineindretning langt under niveauet i SAS’ egne fly.

Det var dog heller ikke muligt for LAN og Airbus at bilægge stridsøksen tids nok til at flyet kunne ankomme til Københavns Lufthavn den 14. oktober, sådan som SAS havde sat næsen op efter. Derfor var det skandinaviske luftfartsselskab nødt til igen at indleje det ældre Boeing 767-fly fra amerikanske Omni Air i en periode på 2-3 uger. Og i slutningen af november var det så portugisiske HiFly, der stillede med et Airbus A340-fly som vikar i en to-ugers periode.