Kylling med mos serveret på SAS Business Class. (Foto: Jens Laursen-Schmidt)

SAS er langt fra international standard

ANMELDELSE: En flyvning med SAS på Business Class fra Stockholm til Los Angeles afslørede mange svagheder i service og cateringkoncept.

Om flyvningen
Dato: 16. marts 2018
Flynummer: SK939
Fra/til: Stockholm – Los Angeles
Flyselskab: SAS
Flytype: Airbus A330-300
Serviceklasse: SAS Business
Bagage: Indchecket og håndbagage
Sæde: 2H

Rejsen startede med to korte hop: Billund-København med en estisk ATR der fløj for SAS, den var som små korte danske rejser er: Noget der skal overstås.

Den blev efterfulgt af et hop til Arlanda med en ny A320neo, et meget stille, men snavset fly – der gjorde ”saml-selv-morgenmaden-i-boks” til en noget uhygiejnisk affære, da stewarden insisterede på at lægge brødet på det meget nussede – for nu at sige det pænt – bord.

Ankommet til Arlanda fik jeg dagens motion – der er pænt langt at gå til gate F58 hvor flyet til Los Angeles afgik fra, men i det mindste har man på ARN fornemmelsen af at være i en lufthavn. CPH er mere som Kolding Storcenter med plads til parkering af fly.

På vejen til gaten skal man til et besynderligt krydsforhør som SAS insisterer på skal foregå på svært forståeligt svensk, selvom der svares på engelsk.

Fremme i gate-området er flyet tydeligvis forsinket – ved den oprindelige afgangstid var boarding ikke påbegyndt, men der er ingen annonceringer om forsinkelsen. Total tavshed fra SAS personalet. Boarding åbner endelig cirka ti minutter efter ordinær afgangstid med  ordentlig priority boarding.

Delay besked kommer dog via SAS appen efter boarding!

Mørk og trist kabine
Ombord er det første der slår mig: ”Hvem er død?” – kabinen er mørk, ikke bare på grund af manglende lys, men også fordi decoren i kabinen er meget, meget mørk. Man føler sig hensat til åbningsscenen i ”Broen sæson 4”. Den mørke triste linie er gennemført – også amenity-posen er begravelsessort.

Det skal siges, at de nye sæder på SAS Business Class er meget behagelige – det er de samme som Etihad har på deres Business Class på deres 787, men igen farvevalget gør, at man sidder med fornemmelsen af at være i december i polarvinteren.

Amenity kit på SAS Business Class. (Foto: Jens Laursen-Schmidt)

Hvad skete der med let lyst skandinavisk design? Døde det med Nordisk Noir?

Bortset fra det triste farvevalg, er selve hardware ombord ganske godt – det er jo også et nyt fly. En fiks detalje er, at der er vindue på den balsal, der er flyets toilet.

Er man til vinduessæder er det med at vælge rigtigt. Sæderne er placeret 1-2-1, men kun de lige nummererede vinduessæder er rigtige vinduessæder. De ulige er så langt fra vinduet, at de reelt er gangpladser, men de er komfortable, med gode noise-cancelling hovedtelefoner, masser af bagageplads – blot trist at kun nogle af knapperne til justering af sædet virker.

Kokkeuniformer skaber forventninger
Der serveres drikke før afgang – champagne, juice eller vand – mens (brand)varme klude, og menuer dels ud. Det er påfaldende, at man ikke kan få internationale mærker i alkohol (udover Carlsberg) ombord. Der serveres udelukkende skandinaviske no-name mærker.

I forhold til andre selskabers Business Class er menuen virkelig uinspirerende – fake ”kaviar” og kylling med mos lader til at være toppen-af-poppen. Er Skandinavisk madlavning ikke nået længere, eller døde kreativiteten på vej op gennem skyerne?

Inden uddeling af dejligt varme nødder/mandler har halvdelen af crew klædt sig ud i look-a-like kokkeuniformer – but why? Det skaber høje forventninger – som det senere skal vise sig, bestemt ikke indfries.

Den norske no-name gin smager ok – og serveres tilpas stærk – men det er lidt ”take it or leave it”, for dåsen med resterne af tonic følger ikke med!

Ingen bevægelse i Moving Maps
Her er det så, det ville være perfekt, at kunne logge på det WiFi der er med i prisen på Buisness Class – logon-siden virker bare ikke! Idéen med WiFi inkluderet i prisen er super god, og i teorien er det perfekt at kunne arbejde online i 35.000 fod, mens man sipper champagne og spiser kylling med mos – men det blev ved tanken! Retfærdigvis skal det siges at fem timer inde i flyvningen lykkedes det for Johanna at skaffe forbindelse ved hjælp en hemmelig voucher! Dog ikke med så stærk en forbindelse, at der kan uploades billeder – de må komme senere.

Ingen bevægelse i Moving Maps (Foto: Jens Laursen-Schmidt)

Der er et ok udvalg af film ombord på de store skærme, men musikudvalget er ringe – det er ikke til at se hvad man får på sit ”mixed-tape” af rock og/eller pop. Om man udsættes for Queen eller Medina må altså komme som en (u)behagelig oplevelse. Mange andre selskaber lader passagererne lave deres egen playliste – den idé er endnu ikke nået til SAS – det ville være godt, hvis de kom med på beatet.

Moving Map virker ikke – personligt er det ellers en af de ting jeg finder afslappende at følge med i – men der er kamera på halen, det er ganske god underholdning mens man taxier på jorden, og spektakulært ved landing.

Langt fra international standard
Sammenligner man serveringskoncept og borddækning med andre selskaber, er SAS meget langt fra international standard. Eksempelvis Jet Airways, Delta og Air France er miles ahead of SAS, det bli’r lidt som at sammenligne et motorvejscafeteria med boutique restaurant i indre by. Det er som om viljen er der, men man magter det ikke: En dug der er lidt for lille, salt og peber i papirsposer, brød og vin serveret 15 minutter før resten af måltidet og en atmosfære af ”det kan egentlig være lige meget det hele”.

Men, men, men selvom første servering var ekstremt langtrukket – medpassagerer måtte vækkes mellem brød og forret – var den fake kaviar værd at vente på, den australske hvidvin passede fint til den. Og det, at ”kokken” blander salaten fra store skåle, var et nice touch.

Et nice touch, at ‘kokken’ blander salat fra store skåle. (Foto: Jens Laursen-Schmidt)

Men derefter gik det – stærkt – ned ad bakke! Hovedretten – jeg valgte mos med kylling – er vist bedst forbigået i tavshed! Smagløs er den bedste og mest positive beskrivelse af kyllingen. Hvis det er standarden på de første rækker i flyet, tør jeg ikke tænke på hvad der serveres bagest i bussen.

Et meget begrænset udvalg af ost og en slatten udvandet tærte udgjorde dessert, der derved  afsluttede et virkeligt underwhelming måltid.

Der er en lille ”snack bar” ombord indenfor dør 2R, god ide, blandt andet med en god espressomaskine med flotte porcelænskopper, kager og chokolade – egentlig meget stiligt. Netop derfor virker det decideret pinligt og Ryanair-agtigt, at personalet efter seks timer beslutter at komme rundt med kaffe i papkrus!

Plads til forbedring
Det er trist at sidde i sin komfortable stol i 35. 000 fod, mens man betragter Grønlands indlandsis  i det, der i egen opfattelse er Skandinaviens spydspids inden for luftfart, og tænke på, hvordan mulighederne for at levere en superb oplevelse for sine gæster ikke bliver grebet af SAS. Det kunne være en kombination af det bedste Skandinavien kan levere, men i stedet leveres en underlig leverpostej med enkelte lyspunkter.

Det vil være gode lærepenge om de ansvarlige for SAS’ inflight service tog på studietur hos nogle, der kan levere en god oplevelse: Delta, der har personale, der får en til at føle sig hjemme ombord, Air France der med en fransk elegance både i indretning og udførsel skaber en elegant let restaurantstemning ombord – alene deres safety video er en oplevelse i sig selv!. Jet Airways der kan kunsten at servere udsøgte måltider – selv på korte strækninger. Der er meget at lære, eller sagt på en anden – mere positiv – måde: Der er plads til forbedring.

Kort før landing serveres en lille tallerken med roastbeef og salat med Nescafé!

Om anmelderen:
Jens Laursen-Schmidt rejser cirka 100 til 130 dage om året i både jobmæssig og privat sammenhæng over hele verden og har gjort det igennem de seneste 10 år. Favoritselskaber i Business Class baseret på egen erfaring (i prioriteret rækkefølge): Delta Air Lines, Air France, Jet Airways, Etihad Airways, Singapore Airlines, Lufthansa, KLM og SAS.

Om flyvningen Dato: 16. marts 2018 Flynummer: SK939 Fra/til: Stockholm - Los Angeles Flyselskab: SAS Flytype: Airbus A330-300 Serviceklasse: SAS Business Bagage: Indchecket og håndbagage Sæde: 2H Rejsen startede med to korte hop: Billund-København med en estisk ATR der fløj for SAS, den var som små korte danske rejser er: Noget der skal overstås. Den blev efterfulgt af et hop til Arlanda med en ny A320neo, et meget stille, men snavset fly – der gjorde ”saml-selv-morgenmaden-i-boks” til en noget uhygiejnisk affære, da stewarden insisterede på at lægge brødet på det meget nussede – for nu at sige det pænt - bord. Ankommet til…

Bedømmelse

Samlet bedømmelse

Oversigt :
Flyet: Farvevalget er virkelig deprimerende.
Sædet: Små skønhedsfejl
Mad: ”Det bli’r et nej tak herfra”
Personalet: Gad de egentlig flyve til LAX?