SAS lover minister langruter

Hvis transportminister Ole Birk Olesen kommer igennem med sit forslag om ændrede afgiftsvilkår i Københavns Lufthavn, så vil SAS kvittere med flere langruter fra CPH.

SAS er parat til at åbne nye langruter fra Københavns Lufthavn og i det hele taget udbygge sit trafikknudepunkt i lufthavnen. På én betingelse. Det er at transportminister Ole Birk Olesen kommer igennem med det foreslag til nye regler for regulering af Københavns Lufthavns takster, som ministeren fremlagde i starten af juli og som forventes at træde i kraft ved årsskiftet.

Det fremgår af det høringssvar, som SAS har indsendt til Trafikstyrelsen i forbindelse med udarbejdelsen af den endelige lov.

”En gennemførelse af udkastet i dets nuværende form og et resultat af forhandlingerne med CPH, som afspejler intentionerne i udkastet, vil betyde, at SAS i videre omfang vil udbygge sit netværk i Københavns Lufthavn særligt med fokus på interkontinentale ruter,” skriver SAS i høringssvaret.

Betale langt mindre
Der er særligt ét punkt, som er afgørende for at SAS vil styrke sit trafikknudepunkt i CPH. Det handler om hvad SAS betaler for de transferpassagerer, som flyver med SAS ind til Københavns Lufthavn og videre ud i verden. Rejsende fra Aalborg til San Francisco eller fra Chicago til Gdansk.

SAS mener de bør betale langt mindre til Københavns Lufthavn for transferpassagerer end for lokalt afgående passagerer, der starter – og ofte også slutter – deres rejse i Københavns Lufthavn.

”Det bør holdes for øje, at den lokalt afgående passager, som næsten uden undtagelse benytter lufthavnen også ved hjemrejsen, kun betaler ved udrejsen, mens transferpassageren betaler per gennemrejse – typisk to gennemrejser ved en returrejse,” skriver SAS i sit høringssvar.

Håndteret manuelt
Udspillet fra ministeren og regeringen fastslår, at en transferpassager betaler 62 procent i forhold til en lokalt afgående. Heri er ikke indregnet, at transferpassageren betaler per gennemrejse altså typisk to gange for en returrejse. Realiteten er derfor, at transferpassageren betaler 62 procent for en gennemrejse sammenholdt med en lokal passagers ud- og hjemrejse eller for en returrejse 125 procent af en returrejse for en lokal passager, pointerer SAS.

Dertil kommer, at en lokal passager bruger og genererer omkostninger til alle dele af CPHs infrastruktur både på landside og airside til overfladetransport (ud og hjem), til check-in, bagagedrop, bagagesortering og security-screening, sikkerhedskontrol, terminalområder (ud og hjem), fingre (ud og hjem), gates (ud og hjem), paskontrol (non-Schengen ud og hjem) og ved indrejse desuden til særskilte ankomstfaciliteter til eksempelvis ankommende bagage, ankomsthal og toldsluse.

En typisk returrejsende transferpassager med en gennemgående billet derimod anvender kun airside, dvs. terminalområder (ud og hjem) delvist security (non-EU til EU) og delvist paskontrol (non-Schengen ud og hjem). I visse tilfælde vil transferpassageren end ikke bevæge sig ud af fingeren, da begge fly er parkeret i samme finger. Transferbagagen anvender samme faciliteter som øvrige bagage. Kun en del af bagagen bliver security-screenet (non-EU til EU), og en del af bagagen bliver håndteret manuelt, da CPHs bagagesortering ikke kan håndtere korte transfertider.

Derfor mener SAS at transferafgiften bør sænkes markant.

”SAS er således overbevist om, at en transferpassager genererer langt færre omkostninger end en lokalt afgående passagers returrejse. Som det er nu, betaler en transferpassager langt mere for en returrejse. SAS er derfor tryg ved, at der er belæg for at reducere transfertaksten betydeligt,” understreger flyselskabet i sit høringssvar.

SAS peger desuden på, at transferpassagerer bidrager ekstra til tilgængeligheden for Danmark, da disse passagerer udgør en del af grundlaget for, at en lang række ruter, særligt de interkontinentale, kan betjenes, og at en del ruter kan betjenes med et større antal frekvenser, end det ellers ville have været muligt.

Truet med forhøjelse
Ifølge SAS, så har Københavns Lufthavn tidligere hævdet, at transferpassagerer faktisk var dyrere at håndtere end lokalt afgående passagerer.

”CPH har tidligere postuleret, at omkostningerne til transferpassagerer er højere end for lokalt afgående. CPH har dog aldrig dokumenteret dette på trods af SAS’ anmodning herom,” skriver SAS.

Ifølge SAS har der sågar været trusler i luften ved tidligere takstforhandlinger.

”Takster for transferpassagerer sammenholdt med lokalt afgående passagerer har under
afgiftsforhandlingerne ofte været bragt op af CPH, idet man gennem årene under det nuværende reguleringsregime både har foreslået og – om man vil – truet med at forhøje transferafgiften til samme niveau som afgiften for lokalt afgående,” skriver SAS.

Der var frist for indsendelse af høringssvar onsdag i denne uge.

 

Relaterede artikler:

SAS: CPH har tilgodeset lavprisflyselskaber

Regeringen vil ændre regulering af CPH

Det vil regeringen gøre for luftfarten

Flyselskaber: Store kapacitetsproblemer i CPH

x

Læs Også

Sønderborg Lufthavn vil lokke med økonomisk støtte

Sønderborg Lufthavn vil forsøge at tiltrække nye flyselskaber til lufthavnen, og det er planen at kunne lokke med underskudsgaranti, marketingbidrag og andre støtteordninger.

Kinesere planlægger nordisk invasion

Seks kinesiske flyselskaber ønsker at åbne i alt syv nye ruter til de nordiske hovedstæder i løbet af 2018.

Sønderborg Lufthavn skal bruge 410 mio. kroner

Politikerne i Sønderborg Kommune skal i 2018 tage stilling til en investerings- og tilskudsplan for den lokale lufthavn til et samlet beløb på 410 millioner kroner frem til 2035.

Ryanair: Ny takstrabat favoriserer SAS

Der er ikke udelt begejstring for det nye takstudspil fra Københavns Lufthavn. Ryanair mener, at takstrabatterne favoriserer SAS, mens Norwegian er afventende.

SAS flyver under radaren

SAS vil i morgen offentliggøre årsresultatet for 2016/17, og selvom der ventes et driftsresultat på over 1,6 milliarder kroner, flyver selskabet stadig under radaren hos investorerne.

Lavere takster skal styrke hub-status i CPH

For at styrke sin hub-position sænker CPH taksterne markant og vil give særligt store rabatter til flyselskaberne på de danske indenrigsruter og regionale feeder-ruter.