SAS Boeing 737-800 (Foto: SAS)

SAS lukker 10 ruter

SAS har netop præsenteret 27 nye ruter i 2018, men selskabet har også valgt at lukke 10 ruter, hvoraf to er helårsruter fra København.

Når SAS to gange om året præsenterer trafikprogrammet forud for en ny sæson, retter opmærksomheden sig altid efter, hvilke nyheder som det skandinaviske flyselskab har at tilbyde.

Dem er der mange af i sommertrafikprogrammet 2018, der blev præsenteret i mandags på de tre skandinaviske markeder. Der bliver åbnet i alt 27 nye ruter fra 10 skandinaviske lufthavne. Til gengæld vil der være en række ruter, som kunderne ikke kommer til at stifte bekendtskab med i den kommende sommer samt ruter, der lukker allerede ved slutningen af dette års sommertrafikprogram, der har sidste dag den 28. oktober.

Fra København lukkes to helårsruter. Det betyder, at SAS fredag den 27. oktober flyver sidste gang mellem København og Newcastle. Denne rute har været betjent af SAS siden 4. februar 2013 med en daglig rundtur på alle hverdage med Bombardier CRJ900-fly.

Herudover lukkes også ruten fra København til Wien, hvor SAS i øjeblikket flyver to gange om ugen med Airbus A320. Denne rute forsvinder den 24. marts 2018, hvorefter Lufthansa-datterselskabet Austrian Airlines bliver alene om at flyve til den østrigske hovedstad fra København. Det gør selskabet til gengæld fire gange dagligt på alle ugens syv dage.

Svag efterspørgsel
Fra Oslo lukkes helårsruten til Tallinn, som SAS åbnede efter konkursen i Estonian Air i november 2015. Sidste afgang bliver torsdag den 26. oktober, hvorefter Norwegian og LOT bliver alene om at betjene ruten.

Endelig er der en række sæsonruter, der må lade livet. Det gælder for København-Pristina, der indstilles den 28. oktober og ikke som udgangspunkt er med i næste års sommertrafikprogram, da der kun vil blive nogle få udvalgte afgange. Ude af trafikprogrammet er også de norske ruter til Málaga fra Kristansand og Trondheim, ligesom der heller ikke er blevet plads til ruten fra Bergen til Nice.

Fra Stockholm har SAS valgt at afvikle ruterne til Cagliari, Ibiza og Shannon.

“Vi flyver til de steder, hvor vores kunder gerne vil hen. Vi har åbnet en masse nye og spændende ruter, som vi har set frem til at præsentere, men det betyder også, at vi lukker dem, hvor efterspørgslen ikke er så stor,” forklarer pressechef Mariam Skovfoged fra SAS i Danmark om årsagen til rutelukningerne.

 

Relaterede artikler:

Danmark får 20 procent af ny SAS-kapacitet

SAS har fundet en ny Provence-lufthavn

SAS vender tilbage til Beirut

15 nye SAS-ruter fra Skandinavien

Fire nye SAS-helårsruter fra København

x

Læs Også

SAS er presset på Berlin-rute

Konkurrencen mellem Købenavn og Berlin er hårdere end nogensinde før, og SAS har ikke mulighed for at flyve mere på grund af manglende tilladelser.

Fritz Schur stopper som SAS-formand

Den danske erhvervsmand Fritz Schur stopper til marts som bestyrelsesformand for SAS.

SAS tilbage i punktligheds-eliten

SAS var i 2017 femtebedst blandt de største internationale flyselskaber til at ankomme til tiden.

Syddanske lufthavne årets højdespringere

Tre lufthavne i Region Syddanmark havde den største relative passagervækst blandt de danske lufthavne i 2017, mens en fjerde syddansk lufthavn blev nummer chok.

SAS mister terræn i CPH

Kun godt hver tredje CPH-passager rejste sidste år med SAS. Til gengæld bliver Norwegian og Ryanair stadig større i Københavns Lufthavn.

Lavere priser på Storebælt presser Billund-rute

Indenrigsruten fra Billund til København havde i 2017 det laveste passagertal i 42 år, og de nye rabatter på Storebælt kan forhindre en trafikvækst trods udsigt til lavere billetpriser.