SAS lukker for bestilling af catering til grupper

Med virkning fra den 31. marts er det ikke længere muligt at forudbestille catering til grupper på over 10 personer om bord på SAS-fly.

Rejser man indenfor Europa med SASsom en del af engruppe på over 10 personer, har det hidtil været muligt at forudbestille catering og drinks til rejsedeltagerne, således at der kunne sikres et lidt bedre måltid samt undgå en besværlig afregning af alle gruppedeltagernes ønsker til mad og drikke.

Samtidig har det været muligt at undgå at blive spist af med sandwiches, muffins, snacks og chokoladefra CloudShop Caféen, hvis man på forhånd har bestilt det samme måltid til alle gruppens deltagere, der samtidig er blevet seatet samlet i flyet.

Det er en service som flere grupperejsearrangører af og til anvender, men den ophører med udgangen af marts måned. Herefter skal der principielttællespenge op og samles ind for helerejsegruppen, der således må betalefor de bestilte ydelser om bord, ligesom det heller ikke er muligt atbestille den omtalte specialcatering.

Årsagen til ændringen ligger i enigangværende omlægning af inflight servicekonceptet,ogden reducerede servicemulighed for rejsegrupper påpver 10 personer, bliver således i første omgang midlertidig.

“SAS skal fremover håndtere forudbetalte serveringer internt via egne systemer, og indtil vi er klar til dette, bliver kunderne desværre nødt til at undvære muligheden for en periode,“ forklarer Trine Kromann-Mikkelsen, der er pressechef hos SAS i Danmark.

For discount-agtigt
Det er muligt at forudbestille fire forskellige menuer, der spænder fra en Breakfast Menu, via Sandwich Menu, Snack Platter Menu til en Salad Menu.Priserne varierer fra 65 kroner og op til 110 kroner per person inklusive et servicegebyr på 25 kroner.

Men det lader ikke til, at rejsebureauerne i første omgang kommer til at savne denne service fra SAS.

“Det er sjældent, at vi har haft behov for at tilbyde ‘pre-ordering meals’for grupper, men det er da sket og er en god mulighed at have,
men ikke noget der giver problemer, at det nu slutter,“ siger underdirektør Kjeld Jul Madsen, der er ansvarlig for grupperejseafdelingen hos MangaardTravel Group.

Lidt anderledes er holdningen hos Camilla NeergaadPoulsen, der er indehaver afGroup Travel, der er specialiseret i grupperejser.

“Jeg kan godt forstå, at SASer nødt til at laveom i deres koncept for at sikre økonomien. Det underminerer på længere sigt deres forretning, at mange ydelser skal tilkøbes. Det bliver for uoverskueligt for forbrugerne og ender med at blive for skrabet og discount-agtigt.“

Forudbestilling af mad og drikke for grupper har hidtil ikke været muligt i Skandinavien og kun på europæiske flyvninger med en varighed på over 1 time og 10 minutter.