SAS lukker Stansted-rute

Efter blot fire måneders drift lukker SAS-ruten fra Gøteborg til London-Stansted. Ruterne fra den vestsvenske lufthavn til Bruxelles og Paris lukker SAS også med udgangen af februar måned.

SAS kunne i 2015 bogføre en ekstraordinær indtægt på 685 mio. svenske kroner, da flyselskabet solgte to slot-par i London Heathrow-lufthavnen.

Det var de to daglige afgange på ruten fra Gøteborg-Landvetter, der blev ofret. og i stedet valgte SAS fra den 25. oktober sidste år at flytte flyvningerne fra den vestsvenske lufthavn til London-Stansted, der primært benyttes af lavprisflyselskaberne.

Denne disposition viste sig at være rigtig dårlig, da SAS med udgangen af februar måned i år må lukke ruten ned. I mellemtiden er kapaciteten på Stansted-ruten blevet reduceret fra oprindeligt 12 ugentlige afgange i hver retning til nu blot fem gange om ugen.

Konkurrencen har angiveligt vist sig at være for hård. Ryanair flyver i forvejen på ruten med op til tre daglige afgange opereret med 189-sæders Boeing 737-800 fly. Men SAS afviser, at det er konkurrencen fra Ryanair, der er skyld i rutelukningen.

“Der er ingen tvivl om, at SAS´ kernekunder foretrækker Heathrow Lufthavn, når de rejser til London. Heathrow er rangeret som den bedste og mest effektive lufthavne blandt de hyppigt rejsende. Men vi mener, at SAS står sig godt i konkurrence med Ryanair,“ siger pressechef Knut Morten Johansen fra SAS til CHECK-IN.dk.

Opgiver Bruxelles og Paris
Udover Stansted-ruten må SAS også som følge af “kommercielle prioriteringer“ lukke ruterne fra Gøteborg-Landvetter til Bruxelles og Paris-CDG. Disse ruter ophører også med virkning fra den 29. februar.

Rutelukningerne fra den vestsvenske lufthavn var ikke uventede, da SAS allerede for et par måneder siden meddelte, at man ville foretage en sommerlukning af de pågældende ruter.

I stedet har SAS valgt at overlade markedet til Brussels Airlines på Bruxelles-ruten samt til Air France på Paris-ruten.

Det kunne tyde på, at SAS fremover vil lade de europæiske storbyruter udgå fra København, Stockholm og Oslo, mens regionale lufthavne som Gøteborg-Landvetter, Billund Lufthavn og Bergen-Flesland primært vil blive benyttet til indenrigsruter, intra-skandinaviske ruter samt trafik til fritidsrejsemarkedet til Sydeuropa.

“De ændringer vi foretager i Gøteborg-Landvetter afspejler på ingen måde strategiske ændringer fra SAS´ side,“ fastslår Knut Morten Johansen, der samtidig tilføjer, at bagvedliggende årsager og helhedsvurderinger af og til kan berøre enkelte ruter, uden at der nødvendgivis er tale om “dårlige“ ruter.

Landvetter-lufthavnen ved Gøteborg er Skandinaviens fjerdestørste lufthavn med næsten 6,2 mio. passagerer i 2015 og en vækst på mere end 18 procent.