Bombardier CRJ900-fly fra CityJet (EI-FPG) i SAS-farver i Stockholm-Arlanda. (Foto: Bene Riobó)

SAS må aflyse CityJet-flyvninger

CityJet har aflyst et antal flyvninger fra den 16. til den 21. april, og SAS har derfor været nødt til at wetlease kapacitet for at begrænse generne for passagerene.

Det irske flyselskab CityJet gennemfører hver dag omkring 150 flyvninger på vegne af SAS. Det sker med selskabets 23 Bombardier CRJ900 fly, der har plads til 90 passagerer.

CRJ900-flyene opereres primært fra baser i Stockholm og København, og flyene betjener de regionale ruter samt indenrigsruter i SAS-netværket.

SAS har tidligere på ugen udsendt en intern meddelelse, hvoraf det fremgår, at CityJet fra den 16. til den 21. april har aflyst et antal flyvninger, og i meddelelsen hedder det endvidere, at SAS forsøger at ombooke passagerene til andre afgange.

I meddelelsen angives “operationelle årsager”, men SAS kan eller vil ikke præcisere, hvad der speifikt er udfordringen for det irske flyselskab, ligesom det heller ikke er muligt at oplyse antallet af aflysninger.

“Jeg kan desværre ikke præcist sige, hvor mange flyvninger der bliver påvirket, da vi stadig er ved at se på, hvilke flyvninger andre selskaber kan flyve for os. Nogle dage kan der for eksempel være fem cancelleringer ud af 165 flyvninger og på andre dage flere aflysninger. Størstedelen af flyvningerne vil blive fløjet af andre som for eksempel Jet Time, så vores passagerer bliver mindst muligt påvirkede af cancelleringer,” siger pressechef Mariam Skovfoged fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

Tre Jet Time-fly på vingerne
Indtil videre kan man se, at det er flyvninger til destinationer som Gdansk, Hamborg, Stavanger, Trondheim og Aalborg, der blandt andet har været omfattet af aflysningerne. Herudover fremgår det også af data fra Flightradar24, at hele tre forskellige Boeing 737-fly fra Jet Time har været på vingerne for SAS i denne uge.

SAS havde på forhånd sikret sig en wetlease-aftale med Jet Time, hvor ét fly skulle dække en række operationer i en periode fra den 15 april til den 12. maj, men det har tilsyneladende været nødvendigt at gøre brug af mere kapacitet.

Det var planen, at Jet Time skulle flyve fra København til Bergen, Bologna, Gøteborg, Stavanger og Zürich, men Jet Time-flyene har også været på besøg i blandt andet Düsseldorf, Keflavik, London-Heathrow og Stuttgart på vegne af SAS. Således har Jet Time i ugens tre første dage gennemført i alt 31 flyvninger for SAS.

CityJet etablerede i slutningen af 2017 et særligt Employee Referral Programme, som skal få nuværende ansatte i selskabet til at hjælpe med at rekruttere kvalificerede kaptajner til ledige stillinger på selskabets nye baser i Tallinn og Vilnius. Belønningen for at skaffe en ny kaptajn til CityJet var på det tidspunkt i underkanten af 20.000 kroner

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra CityJet med henblik på at få oplyst omfanget af aflysningerne samt hvorvidt pilotmangel er årsagen til de mange aflysninger. En pressetalsmand fra selskabet henviser i stedet til SAS,

“Vi er ikke i en position til at kommentere på dette, da vi opererer flyene på vegne af SAS,” lyder det fra CityJet.

 

Relaterede artikler:

Jet Time skal midlertidigt flyve fem ruter for SAS

CityJet har svært ved at finde piloter til SAS-flyvninger

CityJet etablerer SAS-base i Tallinn

SAS får indblik i CityJet-regnskaber

CityJet får pris for at vinde SAS-kontrakt