SAS: Malmø’s lavprissucces er betalt af os

Væksten i Malmø Sturup lufthavn, med stadig flere lavprisruter og danske passagerer, er finansieret af trofaste kunder som os, lyder det fra SAS.

Lavprisselskaberne Wizz Air og Ryanair har de senere år etableret flere og flere nye ruter fra Malmø Sturup lufthavnen. Det har skabt en stor passagerfremgang i lufthavnen, og mange danskere er også begyndt at tage over Øresund for at gå ombord på fly fra de to selskaber. Således forventer Malmø Sturup, at mindst 100.000 danskere i år vil flyve fra lufthavnen. Det vil være en tredobling i forhold til 2009.

Men Malmøs succes bygger på ulovlig statsstøtte fra den svenske lufthavnsoperatør Swedavia til de to lavprisselskaber. Det mener SAS.

”Swedavia giver Ryanair og Wizz Air mulighed for at operere stort set gratis i de første fem år i lufthavnen. Det er klokkeklar statsstøtte, og det må man ikke,” siger Lars Wigelstorp Andersen, direktør for public affairs og infrastruktur hos SAS.

Han giver ikke meget for Malmøs succes. Den er nemlig finansieret af de andre operatører i Malmø Sturup, som betaler fuld pris for at bruge lufthavnen.

”Det er ikke svært at få succes, når det sker for andre folks penge. Og Malmøs rabatter til lavprisselskaberne er betalt af loyale kunder som os, der gennem årevis har betalt fuld pris,” siger Lars Wigelstorp Andersen.

Arlanda med til at finansiere Sturup
Swedavia driver alle de største svenske lufthavne. Og svenskerne har en form for udligningsordning, hvor overskudsgivende lufthavne som Stockholm Arlanda, er med til at finansiere underskudsgivende lufthavne som Malmø Sturup.

”Som den største operatør i Arlanda er vi altså også herigennem med til at finansiere Malmøs lavpriseventyr,” pointerer Lars Wigelstorp Andersen.

Endelig ville de 100.000 danskere, som i år flyver fra Malmø Sturup, sandsynligvis rejse fra Københavns Lufthavn med SAS, Norwegian og andre selskaber, hvis ikke de kunne få billige billetter hos Ryanair og Wizz Air fra Malmø.

Afventer EU-Kommissionen
SAS har indtil videre ikke valgt at klage over Malmøs særbehandling af lavprisselskaberne.

”Vi er fortsat ved at undersøge juraen og økonomien, inden vi går i aktion. Desuden afventer vi EU-Kommissionen, som er på vej med ny lovgivning omkring støtte til lufthavne som led i regional udvikling,” forklarer ” Lars Wigelstorp Andersen.

SAS klagede for 10 år siden til det daværende Statens Luftfartsvæsen over Aarhus Lufthavns samarbejde med Ryanair. Den sag er sendt videre til EU-Kommissionen, men der er stadig ikke faldet en endelig afgørelse.

Læs også:
100.000 danskere flyver fra Malmø
Wizz Air udvider 50 km. fra København