Charterfly fra SAS i Aalborg Lufthavn. (Foto: SunCharter)

SAS mister charterkontrakt

SAS må vinke farvel til en trecifret millionkontrakt med Danmarks femtestørste charterarrangør, der har forpligtet sig på en eksklusivaftale med Danish Air Transport.

Det har været dyrt for SAS, at Primo Tours-koncernen fra årsskiftet overtog nordjyske SunCharter, der hidtil havde baseret forretningen på flyvninger ud af Aalborg Lufthavn med SAS.

Primo Tours har selv udbudt rejser fra Billund Lufthavn, hvor selskabet har haft Danish Air Transport (DAT) som den foretrukne flyleverandør. Da Primo Tours i slutningen af 2014 købte Århus Charter betød det også, at den aarhusianske charterarrangør måtte skifte Primera Air ud med DAT. Det samme vil gøre sig gældende for SunCharter, der kommer til at afslutte samarbejdet med SAS og i stedet benytte DAT til sine flyvninger.

Ændringen kommer dog først til at træde i kraft fra vintertrafikprogrammet 2017/18, idet SunCharter vil gennemføre sommerens flyvninger med SAS fra Aalborg Lufthavn til Korfu, Kreta, Rhodos og Malta. Her er der tale om i alt 196 flyvninger med SAS. Den sidste SAS-flyvning for SunCharter finder sted søndag den 15. oktober, når et Airbus A320-fly kl. 20.15 sætter kursen mod Aalborg fra Kretas Ioannis Daskalogiannis lufthavn. Herudover kommer SAS til at miste flyvningerne i vintertrafikprogrammet, hvilket svarer til 104 flyvninger til og fra Las Palmas og Tenerife samt 32 flyvninger til og fra Fuerteventura.

Hos Danish Air Transport fortæller administrerende direktør Jesper Rungholm, at selskabet har en eksklusivaftale med Primo Tours-koncernen. Det betyder, at samtlige charterflyvninger for Primo Tours, Århus Charter og SunCharter skal gennemføres af DAT. Dette bekræftes også at Primo Tours.

“Vi har en længerevarende aftale med Danish Air Transport med en basispris, hvor der løbende reguleres for ændringer i olieprisen og dollarkursen,” forklarer direktør Henrik Søndergaard fra Primo Tours til CHECK-IN.dk.

Kapacitet skal være til rådighed
Selvom DAT har en eksklusivaftale med Primo Tours-koncernen, betyder det ikke nødvendigvis, at leverancerne til enhver tid er garanterede. DAT skal nemlig også kunne imødekomme de krav, der bliver stillet til kapacitet på de ønskede rejsetidspunkter.

“Vi har spurgt, hvad DAT kan levere og hvad SAS kan levere, og det har vi fået tilbud ind på. Vi er rigtig glade for at flyve med DAT, og det vil vi fortsætte med, hvis de kan levere, hvad vi efterspørger. Vi har ikke fået lavet en kontrakt på det endnu, men jeg er ret overbevist om, at det kommer til at lykkes. Først skal vi dog sikre, at DAT kan flyve på de dage, hvor vi ønsker flyvningerne gennemført, og at der er er kapacitet til rådighed,” siger Primo Tours-direktøren.

Da SAS har overskydende Airbus-kapacitet i weekenderne har SunCharter hidtil kunne sikre sig flyvninger på lørdage og søndage fra Aalborg Lufthavn.

Hos DAT mener man ikke, at der kan blive udfordringer med at levere flyvninger på de ønskede tidspunkter.

“Vi har fly nok. Vi har fire Airbus-fly, og den produktion, der er indtil videre er lagt op, kræver tre fly,” siger administrerende direktør Jesper Rungholm.

Tabt kontrakt til trecifret millionbeløb
Da SunCharter i 2015 offentliggjorde aftalen med SAS, blev den af selskabet omtalt som en aftale til et trecifret millionbeløb. Derfor er det et tab for SAS, der også kunne have set frem til flyvninger fra Billund Lufthavn til fem destinationer, som SunCharter ville etablere i sommeren 2017. Der var således planlagt ugentlige flyvninger til Kreta, Golden Sands (Bulgarien), Alanya-Gazipasa, Korfu og Rhodos.

Efter Primo Tours overtog SunCharter, er flyvningerne fra Billund til Golden Sands og Korfu blevet annulleret, mens Kreta og Rhodos allerede er blevet overført til DAT på en aftale, der er samproduceret med Primo Tours. Det samme er tilfældet med de planlagte flyvninger til Alanya-Gaziapasa, der er blevet flyttet til Antalya Lufthavn med DAT som operatør.

“Vi har ikke indgået en aftale med Primo Tours for vintertrafikprogrammet 2017/18 for de to serier, som vi har fløjet fra Aalborg Lufthavn. Det er selvfølgelig ærgerligt, men håber, at vi engang i fremtiden atter kan finde partnerskab inden for charterservice,” siger pressechef Mariam Skovfoged fra SAS i Danmark.

I 2016 rejste omkring 85.000 chartergæster med de tre selskaber i Primo Tours-koncernen, der således er Danmarks femtestørste charterarrangør efter Spies, TUI, Bravo Tours og Apollo. Omkring 32.000 af gæsterne tilhørte Primo Tours, 22.000 hidrørte fra Århus Charter, mens den resterende del kom fra SunCharter.

 

Relaterede artikler:

SunCharter: Fokus på gæster og ikke vækst

Primo Tours køber dansk charterkonkurrent

SunCharter fortsætter jysk ekspansion i Billund

SAS vinder stor charterkontrakt

SunCharter indgår aftale med SAS

x

Læs Også

Hentede 4,8 milliarder kroner fra gebyrer

Norwegian fik i 2017 en indtægt på 4,8 milliarder norske kroner fra gebyrer og tillægsydelser, og målet er at nå op på 20 procent af omsætningen.

CRJ1000 flyver nu i SAS-farver

SAS har for få dage siden indsat en 100-sæders Bombardier CRJ1000 på selskabets europæiske rutenet. Flyet opereres af et spansk flyselskab.

Forsinkede A320neo-fly fra Norwegian-selskab

Problemer med flymotorer betyder, at de nye fly, som HK Express har leaset fra Norwegian-selskabet Arctic Aviation, bliver yderligere seks måneder forsinket.

God oplevelse på SAS Plus til Trondheim

ANMELDELSE: SAS Plus leverede en god oplevelse på en kort februarflyvning fra Danmark til Norge, hvor kun et par ting i SAS Loungen trak ned på helhedsindtrykket.

Effektiv service fra hittegodskontoret i CPH

ANMELDELSE: Kundeservice-afdelingen i Københavns Lufthavn leverer en rigtig god service, viser redaktørens ufrivillige test af afdelingen for glemte sager.

SAS flytter terminal i Hamborg

Efter renovering af bagageanlægget er SAS vendt tilbage til Terminal 2 i Hamborg Airport.