SAS-fly i Københavns Lufthavn. Foto: Aero Icarus / Wikimedia Commons.

SAS mister terræn i CPH

Kun godt hver tredje CPH-passager rejste sidste år med SAS. Til gengæld bliver Norwegian og Ryanair stadig større i Københavns Lufthavn.

For bare få år siden stod der ”SAS” på mere end fire ud af ti passagerers boarding-kort, når de gik ombord på fly eller steg af fly i Københavns Lufthavn. Således var 42,5 procent af CPH-passagererne i 2010 SAS-passagerer.

Sådan er det ikke længere. De senere år er SAS’ andel af de rejsende i Københavns Lufthavn faldet markant. Og det fortsatte i 2017.

Her rejste 10.078.780 ud af lufthavnens i alt 29.177.833 passagerer med SAS. Det var en tilbagegang på 4,6 procent i forhold til året før. Det betød, at 34,5 procent af passagererne rejste med SAS. Det viser tal fra Københavns Lufthavn, som CHECK-IN.dk har fået udleveret.

Fordoblet markedsandel
Mens SAS’s andel af det samlede antal passagerer bliver mindre, så går det den stik modsatte vej for konkurrenten Norwegian. Her fik man 6,1 procent flere CPH-passagerer og er nu oppe på at transportere 18,3 procent af passagererne. I 2010 var det tal 10,1 procent.

Norwegian styrer således målrettet mod at have fordoblet sin markedsandel på mindre end 10 år. I faktiske tal er fremgangen dog endnu større, da Københavns Lufthavns samlede passagertal også er vokset fra 21,5 mio. i 2010 til altså knap 29,2 mio. passagerer sidste år.

Langt overgået forventninger
Med en beskeden vækst på 2,6 procent holder Ryanair fast i sin position som det tredjestørste selskab i Københavns Lufthavn og fløj sidste år tæt ved to mio. passagerer ind og ud af lufthavnen på Amager, hvor de tilbage i 2015 forsøgte at etablere en base. Dermed har selskabet fået solidt fodfæste i Københavns Lufthavn og langt overgået forventningerne om en mio. årlige passagerer, som man havde tilbage i 2014 ved lanceringen af indtoget i Københavns Lufthavn.

Det britiske lavprisselskab easyJet gik markant tilbage i Københavns Lufthavn i 2017. Faktisk mere end airberlin, der gik konkurs i oktober. EasyJet har dog stadig et godt stykke ned til de store europæiske netværksselskaber Lufthansa, KLM og British Airways, der fik henholdsvis 7,6 procent, 12,4 procent og 9,3 procent flere passagerer på sine fly ind og ud af Københavns Lufthavn i 2017.

Årets helt store højdespringer er dansk-lettiske Primera Air, der med en passagerfremgang på 57,8 procent lige akkurat fik sneget sig ind på sidstepladsen på listen over Københavns Lufthavns 20 største selskaber.

 

De 20 største flyselskaber i Københavns Lufthavn 2017

2016 2017 Diff.
Total 29.043.287 29.177.833 0,5%
1 SCANDINAVIAN AIRLINES 10.568.477 10.078.780 -4,6%
2 NORWEGIAN 5.020.802 5.326.968 6,1%
3 RYANAIR LTD 1.917.727 1.966.688 2,6%
4 easyJet 1.578.943 1.368.872 -13,3%
5 LUFTHANSA 650.850 700.284 7,6%
6 KLM ROYAL DUTCH AIRLINES 545.437 612.846 12,4%
7 BRITISH AIRWAYS 476.578 521.042 9,3%
8 DANISH AIR TRANSPORT 479.301 480.303 0,2%
9 AIR BERLIN 509.018 443.957 -12,8%
10 FINNAIR 387.740 417.703 7,7%
11 THOMAS COOK AIRLINES SCANDINAVIA 363.150 393.635 8,4%
12 AIR FRANCE 376.254 390.585 3,8%
13 ICELANDAIR 354.384 356.438 0,6%
14 EMIRATES 312.688 341.215 9,1%
15 AUSTRIAN AIRLINES 320.524 337.532 5,3%
16 VUELING AIRLINES 345.476 333.382 -3,5%
17 TURKISH AIRLINES 326.644 295.868 -9,4%
18 SWISS INTERNATIONAL AIRLINES 286.628 292.104 1,9%
19 QATAR AIRWAYS 287.032 283.291 -1,3%
20 PRIMERA AIR SCANDINAVIA 176.651 278.794 57,8%
Other 3.758.983 3.957.546 5,3%

Kilde: Københavns Lufthavn.

 

 

Relaterede artikler:

134.546 flere passagerer i CPH i 2017

SAS har hæmmet væksten i Københavns Lufthavn

SAS mister markedsandele i CPH

Seks flyselskaber vandt markedsandele i CPH

Her er de 20 største flyselskaber i CPH

x

Læs Også

Fortsat Emirates-fremgang i CPH

Emirates fortsatte i 2017 passagerfremgangen i CPH, mens konkurrenten Qatar Airways oplevede et lille dyk i kølvandet på massiv fremgang.

Ryanair skal snart mødes med dansk fagforening

Om få uger skal Ryanair og Flyvebranchens Personaleunion mødes i København. Om der står overenskomster og danske baseåbninger på dagsordenen står uklart.

Ryanair ansætter ekspertforhandlere

Ryanair skal i gang med at forhandle lokale kollektive overenskomster med piloter og kabinepersonale i Europa, og flyselskabet hyrer nu eksperter ind til opgaven.

Italienske fagforeninger vil strejke mod Ryanair

Tre Italienske fagforeninger, der repræsenterer kabinepersonale, piloter og jordpersonale, har opfordret sine medlemmer til at strejke mod Ryanair den 10 februar.

SAS er presset på Berlin-rute

Konkurrencen mellem Købenavn og Berlin er hårdere end nogensinde før, og SAS har ikke mulighed for at flyve mere på grund af manglende tilladelser.

CPH’s største byggeri i nyere tid godt på vej

Mandag nåede Københavns Lufthavn en milepæl for det største byggeri i 20 år, som skal skabe bedre plads til de største fly.