SAS-næstformands kasketter sag for Corydon

Finansminister Bjarne Corydon bliver nu afkrævet svar på om det er problematisk, at næstformanden i SAS’ bestyrelse, rigmanden Jacob Wallenberg, står i spidsen for arbejdet med at tiltrække flyruter til Stockholm.

Kan man være næstformand i SAS’ bestyrelse og varetage luftfartsselskabets interesser tilfredsstillende, når man også arbejder for at tiltrække SAS-ruter til en bestemt skandinavisk hovedstadslufthavn? Eller ender man med at få et habilitetsproblem?

Det skal den danske finansminister Bjarne Corydon nu svare på. Spørgeren er folketingsmedlem Mads Rørvig fra Venstre. Og han rejser spørgsmålet efter at CHECK-IN.dk tirsdag beskrev hvordan næstformanden i SAS’ bestyrelse, den svenske rigmand Jacob Wallenberg, også er formand for Connect Sweden.

Det er et initiativ, hvor svensk erhvervsliv, Stockholms Kommune, flere omegnskommuner og den svenske stat arbejder sammen om at tiltrække flere flyruter til Stockholm Arlanda Lufthavn. Det kan både være ved at få nye selskaber til at komme til lufthavnen og ved at få selskaber, der allerede er til stede i Arlanda, til at indsætte ekstra kapacitet og åbne nye ruter.

I den forbindelse har Jacob Wallenberg luftet et ønske om at få flere direkte SAS-ruter fra Stockholm. Noget som kunne betyde, at SAS’ primære trafikknudepunkt i Københavns Lufthavn blev svækket.

Ikke godt for SAS
Det får Mads Rørvig til at frygte, at Wallenberg ikke arbejder 100 procent for SAS’ bedste, men at han mere lader sig styre af, hvad der tjener Stockholm bedst.

”Jeg kan konstatere, at det, der er godt for Stockholm Arlanda, ikke nødvendigvis er godt for SAS som virksomhed. SAS er stadig et udsat selskab. Derfor er det farligt at gå tilbage til tidligere tiders nationale hensyn i stedet for at træffe beslutninger ud fra hvad der tjener hele SAS og Skandinavien bedst,” siger Mads Rørvig (V) til CHECK-IN.dk.

Drive international operation
Han peger på, at SAS’ koncernchef, Rickard Gustafson, i weekenden over for avisen Sydsvenskan slog fast, at det tjener hele SAS bedst, at Københavns Lufthavn er selskabets primære trafikknudepunkt.

”Fra København får vi hele Danmark, Sydsverige og Nordtyskland som optageområde. Og det er geografisk meget godt, når man skal drive en stor international operation,” sagde Rickard Gustafson til avisen.

Jacob Wallenberg er formand for Knut og Alice Wallenbergs fond, som ejer 7,6 procent af SAS. Den stenrige Wallenberg-familie ejer andele i en lang række svenske og internationale selskaber gennem selskabet Investor AB. Her oplyser kommunikationschef Stefan Stern til CHECK-IN.dk, at Jacob Wallenberg ikke ønsker at kommentere sagen.