Norwegian og SAS. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

SAS og Norwegian: Punktlighed ikke god nok

Hver fjerde flyvning var forsinket hos SAS og Norwegian i marts. Begge selskaber erkender, at det ikke er godt nok og angiver samtidig forskellige årsager.

SAS og Norwegian har inden for de seneste par dage offentliggjort trafiktal for marts måned. Normalt fokuserer man på trafik- og passagerudviklingen, men i årets tredje måned er det noget helt andet, der springer i øjnene.

Begge skandinaviske flyselskaber havde nemlig en punklighed, der var noget under det niveau, som man normalt kan forvente.

Hos SAS var punktligheden nede på 74,3 procent, hvor den normalt bør ligge på den rigtige side af 80 procent. Regulariteten var samtidig på 97,4 procent, hvilket også er under vanlig standard.

“Selvom vores punktlighed er højere end flere af vores konkurrenter, er det ikke tilfredsstillende. Det ekstreme snevejr i Norge har været en stor medvirkende faktor til punktligheden, som vi forventer bliver bedre igen. Vi arbejder hårdt for at have en høj punktlighed,” siger pressechef Mariam Skovfoged fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

Udfordringer i London og New York
Mens SAS giver vejret skylden for den svage punktlighed, så ser det anderledes ud hos Norwegian. Her peger man på selskabets stigende internationale profil, hvor forsinkelser opstår i større lufthavne med kapacitetsudfordringer.

“Vi er ikke tilfredse med den samlede punktlighed for marts måned. Den er for lav, og der er potentiale for forbedring. For Danmark plejer vi at ligge bedre eller på samme niveau som vores konkurrenter, når det gælder afgange til tiden. De globale marts-tal er udtryk for, at vi har en stadig mere international operation med interkontinentale flyvninger til og fra de store lufthavne i verden, hvor punktligheden generelt set er lavere end det, vi er vant til i Danmark. For eksempel er punktligheden i JFK-lufthavnen i New York og London Gatwick langt fra god nok. Vi arbejder derfor løbende med at forbedre de områder, vi selv kan kontrollere,” siger Andreas Hjørnholm, kommunikationschef hos Norwegian i Danmark.

Kommunikationschefen peger endvidere på, at punktligheden i det store internationale lufthavne i højere grad påvirkes vejret, fordi der ofte indføres begrænsninger på ankomster og afgange, hvilket giver følgeforsinkelser.

Norwegian havde i marts en punktlighed på 72,3 procent, hvilket var en smule lavere end SAS. Derimod var regulariteten på 98,4 procent, hvormed Norwegian havde noget færre aflysninger end den skandinaviske konkurrent.

 

Relaterede artikler:

Snevejr forstyrrer trafikken hos SAS og Norwegian

SAS tilbage i punktligheds-eliten

6.000 forsinkede Norwegian-flyvninger

Norwegian: Ingen planer om skandinavisk handlingselskab

Norwegian vil ikke oplyse om årsag til forsinkelser