Airbus A330-300 fra SAS.

SAS nummer syv i punktlighed

SAS var det syvende mest punktlige europæiske flyselskab i juni måned. Hos Norwegian haltede man en anelse mere bagefter.

Lidt over 87 ud af 100 SAS-flyvninger ankom i juni måned til tiden. Det viser den månedlige opgørelse fra Flightstats, der har specialiseret sig i at måle flyselskabers punktlighed. Samtlige målinger er baseret på ankomst ved gate eller fjernparkering (on block, red.) senest 15 minutter efter tidtabellen for at flyvningen kan være rettidig.

Helt nøjagtig ankom 87,17 procent af SAS-flyene til tiden, hvilket sendte SAS ind på pladsen som Europas syvende mest punktlige flyselskab i juni måned. Det skal dog bemærkes, at Flightstats kun har været i stand til at tracke 81,45 procent af alle SAS-fly. Af dem har Flightstats fået nøjagtige ankomsttidspunkter for 98,59 procent.

Norwegian kommer ind på en 15. plads i Europa med 81,65 procent af flyene til tiden. Til gengæld har Flightstats haft væsentligt større held med at tracke Norwegians fly. Hele 99,29 procent af flyene er blevet fulgt og af dem er det lykkedes at følge 99,36 hele vejen.

Russisk guld og sølv
Guld- og sølvmedaljerne blandt de europæiske flyselskaber går i juni til de to russere S7 Airlines og Aeroflot, hvor henholdsvis 94,86 procent og 91,48 procent af flyene ankom til tiden. Bronzemedaljen går til Finnair, hvor 89,85 procent af flyene ankom til tiden.

Helt i bunden på listen over de mest punktlige større europæiske flyselskaber ligger i juni måned Icelandair og Brussels Airlines, hvor henholdsvis 64,82 procent og 63,07 procent af flyene ankom til tiden. Retfærdigvis skal det nævnes, at Flightstats kun var i stand til at tracke omkring to ud af tre Brussels Airlines-fly.

Japansk duo
På globalt plan hiver russiske S7 Airlines også guldmedaljerne hjem, mens Aeroflot må se sig forvist til fjerdepladsen af den japanske duo Japan Airlines og All Nippon Airlines. SAS bliver nummer 12 blandt de største luftfartsselskaber på verdensplan, mens Norwegian bliver nummer 23.

Bundskraberne er de to kinesiske flyselskaber Air China og China Eastern Airlines. Her var man kun i stand til få henholdsvis knap 53 procent og lidt over 50 procent af flyene til at ankomme til tiden.

Foto: Morten Lund Madsen.